Systemy ERP i CRM: ile możesz zyskać wprowadzając dedykowane rozwiązania dla firm?
Żyjemy w trakcie 3. rewolucji przemysłowej, w której to technologia jest siłą napędową gospodarek i biznesów. Żadna większa firma nie może sobie pozwolić na to, by zostać w tyle i nie skorzystać z dobrodziejstw internetu, komputeryzacji i cyfryzacji. W tym artykule postaram się rozjaśnić jakie tajemnice i potencjał kryje się za skrótami ERP (Enterprise Resource Planning) i CRM (Customer Relationship Management).
System ERP - nowoczesne zarządzanie firmą
Być może słyszałeś o systemie SAP, a może masz nawet (nie)przyjemność z niego korzystać? SAP to najbardziej popularny system klasy ERP, stosowany głównie przez korporacje. Jego największą zaletą jest fakt, że możliwe jest dostosowanie go do każdego przedsiębiorstwa niezależnie od branży. Największy minus? Astronomiczne koszty oraz bardzo nieintuicyjny interfejs użytkownika.
Jeśli pracujesz w firmie z sektora MŚP, SAP (ani inne gotowe rozwiązanie) nie będzie dla Ciebie najlepszą opcją. Znacznie skuteczniejsze (oraz tańsze) jest wynajęcie doświadczonego software house’u do stworzenia dedykowanego systemu ERP po wcześniejszej wnikliwej analizie procesów zachodzących w firmie wraz z ich optymalizacją.
Zbyt dobre, by było prawdziwe? Pozwól, że przytoczę ci kilka przykładów.
Case study “ERP Zegarmistrz”
Jednym z ciekawszych przykładów dedykowanego systemu ERP dla biznesu jest projekt, który wykonaliśmy dla salonu zegarmistrzowskiego obsługującego jedną z największych firm jubilerskich w Polsce. Ów salon otrzymuje codziennie dziesiątki zegarków do naprawy czy wymiany baterii. W skali miesiąca liczba zegarków podchodzi do tysiąca.
Cała historia napraw wszystkich zegarków była przechowywana w jednym olbrzymim pliku Excel. Co, jak się domyślacie, nie było najlepszym pomysłem. Pracownicy salonu nie byli w stanie szybko znaleźć informacji na temat stanu danego zegarka jeśli klient zadzwonił się spytać o to, a wszelka informacja zwrotna ile zegarków jest w naprawie, a ile czeka na kuriera była dostępna jedynie dla osoby obsługującej plik Excel. A cały proces wstawiania informacji na temat naprawy był tak wolny, że wprowadzane zegarki do Excela były ze stałym dwudniowym opóźnieniem.
Gdy nasz klient zwrócił się do nas o pomoc w automatyzacji tego procesu, przeanalizowaliśmy jego potrzeby i obecne procesy, a także ograniczenia biznesowe. Dzięki temu byliśmy w stanie zaproponować najlepsze rozwiązanie ERP, szyte na miarę. Bez zbędnych funkcjonalności, a idealnie dopasowane do potrzeb i procesów klienta. Po 2 miesiącach powstała platforma internetowa, w której znajdowała się baza wszystkich napraw zegarków i teraz wprowadzenie informacji o zmianie stanu zegarka zajmuje ⅓ czasu, co przekłada się na istotne oszczędności. Dodatkowo właściciel z każdego miejsca na świecie ma wgląd w stan napraw zegarków i inne cenne dla niego statystyki.
Dedykowane rozwiązanie ERP, które zautomatyzowało proces obsługi i umożliwiło klientom samodzielną weryfikację stanu naprawy zegarka. System trzykrotnie przyśpieszył pracę serwisu.
Dodatkowo automatycznie generowane są faktury oraz raporty, których przygotowanie wcześniej zajmowało całe godziny. Od momentu wdrożenia dedykowanego systemu ERP - biznes klienta nieprzerwanie rośnie. Cieszymy się, że mieliśmy wkład w sukces biznesowy klienta, bo po to istnieje nasza firma ;)
Więcej o tym projekcie możesz dowiedzieć się tutaj.
Case study “ERP Alcomex”
Są takie momenty w życiu przedsiębiorcy, kiedy jest dumny z pracy swojego zespołu. Chciałbym krótko opowiedzieć o jednym z takich momentów.
W jeden z ciepłych lipcowych dni zostałem zaproszony na imprezę z okazji 10-lecia naszego klienta, firmy budowlanej specjalizującej się w systemach fasadowych. Każda okazja by lepiej poznać się z klientem i jego pracownikami (z którymi również intensywnie pracowaliśmy nad systemem dla nich) jest przyjemnością. I podczas tej imprezy spotkała mnie wielka niespodzianka. Właściciel firmy wymieniał pięć kamieni milowych w dziejach firmy, dzięki którym są w miejscu, w którym są. Jakim szokiem było dla mnie, że ostatni kamień milowy w dziejach tej firmy to było wdrożenie systemu przygotowanego przez nas!
Alcomex Office jest kompleksowym systemem ERP do zarządzania przedsiębiorstwem. Wszystkie funkcjonalności platformy zostały dostosowane do wewnętrznych procesów w firmie aby usprawnić przepływ danych i poprawić efektywność pracy przedsiębiorstwa.
Zawsze staramy się stworzyć rozwiązanie idealnie dopasowane do potrzeb klienta (obecnych i przyszłych). Nie inaczej było tutaj i czuliśmy, że ten system będzie dużym krokiem naprzód dla naszego klienta, ale nie spodziewałem się jednak, że w oczach właściciela firmy jest to must-have by móc dalej się rozwijać i punkt zwrotny.
Dzięki temu systemowi wszystkie kontrakty są lepiej trzymane w ryzach, dokładnie znany jest postęp prac, wszelkie kwestie finansowe są przejrzyste, a dodatkowo stał się on centrum życia firmy, do którego dostęp mają wszyscy pracownicy, w którym przypisują sobie zadania, rozliczane są urlopy, trzymana jest korespondencja oraz stany magazynowe.
Dzięki naszej dedykowanej platformie ERP firma dokładnie wie, które kontrakty są rentowne, a które nie. I okazało się, że kilka kontraktów, które wyglądały na rentowne - nimi nie były i odwrotnie - te, po których wiele się nie spodziewano, okazały się wielce zyskowne. Bez tego systemu obliczanie tego na bieżąco było praktycznie niemożliwe.
A zanim klient zdecydował się na nasze usługi, przez długi czas szukał rozwiązania gotowego z pudełka. Niestety, ze względu na specyfikę branży i ich potrzeby, nie istniał odpowiedni system na ich potrzeby. Dedykowana platforma internetowa była jedynym możliwym rozwiązaniem.
System jest używany już od kilku lat i powoli zbliżamy się do 15-lecia firmy. Nie mogę się doczekać kolejnej imprezy integracyjnej i usłyszenia o kolejnych sukcesach naszego klienta!
Więcej o tej realizacji możesz dowiedzieć się tutaj.
CRM - kontakt z klientem w świecie 2.0 i 3.0
Drugą popularną klasą systemów wykorzystywaną przez przedsiębiorstwa każdej wielkości są systemy CRM, które służą do zarządzania kontaktem z potencjalnymi i obecnymi klientami.
Na rynku istnieje mnóstwo gotowych rozwiązań, ale główny aspekt ich działania jest ten sam - zbieranie wszelkich możliwych danych o Twoich klientach, by pomóc Ci świadczyć dla nich jak najlepsze usługi.
Tradycyjne systemy CRM
Dobry system CRM jest niezbędny w działaniu każdej firmy. W nim trzymamy wszystkie informacje o naszych kontrahentach, działaniach jakie chcemy podjąć oraz historii kontaktu. Systemy te ciągle się rozwijają i coraz więcej rzeczy automatyzują jak np. scoring prospektów, czyli automatyczne przypisywanie punktów potencjalnym klientom (np. za otworzenie e-maila, kliknięcie na link, odwiedzenie strony, pozycję w firmie itp.).
Wykorzystanie programu CRM przez działy marketingu i sprzedaży może znacząco im pomóc w synchronizacji działań, zwiększeniu skuteczności, a także lepszemu zrozumieniu potrzeb klienta.
Dobry CRM może pomóc Ci m.in.:
- Priorytetyzować leady na podstawie ich “podgrzania”
- Tworzyć kampanie follow-upowe
- Lepiej zrozumieć proces zawierania umów przez handlowców
- Oferować wsparcie podczas rozmowy telefonicznej
- Automatyzować powtarzalne czynności
- Widzieć zachowanie Twoich klientów w Twoim produkcie
- Agregować wszelkie kontakty klienta w jednym miejscu
Inne przykłady narzędzi wsparcia sprzedaży znajdziesz w naszym artykule o 7 narzędziach wsparcia sprzedaży.
Podsumowanie
Technologia zmienia nasze życie i coraz bardziej wkracza w każdy aspekt funkcjonowania biznesu. Coś co kiedyś było przewagą konkurencyjną, obecnie jest standardem na rynku i żeby pozostać konkurencyjnymi, firmy automatyzują wszystko co mogą. Przykładem takiej automatyzacji jest chociażby Chatbot. Coraz więcej firm rozumie, że wprowadzenie go tworzy oszczędność czasu pracowników i pieniędzy. O tym w jakich biznesach jest wykorzystywany już teraz możesz przeczytać tutaj.
Ty też możesz zautomatyzować wiele procesów w swojej firmie. Popytaj zaprzyjaźnione firmy z jakiego oprogramowania korzystają. Testuj. A jeśli poczujesz korzyści jakie możesz uzyskać, bądź cierpliwy i nieustępliwy we wdrażaniu ich.
A jeśli żadne z gotowych rozwiązań nie spełni Twoich oczekiwań - nie załamuj się. Doświadczony software house (jak my :) ) jest w stanie stworzyć wszystko, czego potrzebujesz.