Biznes Technologie

7 zastosowa艅 chatbot贸w, o kt贸rych musisz wiedzie膰 prowadz膮c biznes

Chatbot,automatyzacja,obs艂ugaklienta,AI
Chatbot,automatyzacja,obs艂ugaklienta,AI

Upowszechnienie dost臋pu do Internetu spowodowa艂o w kr贸tkim czasie przeniesienie i koncentracj臋 dzia艂a艅 promocyjnych oraz biznesowych w sfer臋 e-marketingu. Dynamika rozwoju narz臋dzi digital marketingowych zapewnia coraz skuteczniejsze wyniki sprzeda偶owe, a co za tym idzie 鈥 wi臋ksze zapotrzebowanie na konkretne rozwi膮zania technologiczne w bran偶y e-commerce. Do nich, z pewno艣ci膮, zalicza si臋 chatbot: program komputerowy, kt贸rego zadaniem jest prowadzenie dialogu w taki spos贸b, by rozm贸wca by艂 przekonany, 偶e komunikuje si臋 z cz艂owiekiem. 


Jak dzia艂a Chatbot?

Chatbot dzia艂a w oparciu o baz臋 z艂o偶on膮 ze s艂贸w kluczowych oraz przypisanych im komunikat贸w. W praktyce jest to odpowiednik sztucznej inteligencji, kt贸ra nie tylko nawi膮zuje do wspomnianych s艂贸w kluczowych, ale mo偶e r贸wnie偶 cytowa膰, zmienia膰 temat rozmowy, udziela膰 wymijaj膮cych odpowiedzi, 偶artowa膰 itd.

Wirtualny doradca czy te偶 wirtualny asystent, jak cz臋sto m贸wi si臋 o chatbocie, ma 鈥 z za艂o偶enia 鈥 zast膮pi膰 偶ywego cz艂owieka. Chatbot odpowiada na najbardziej typowe zapytania u偶ytkownik贸w, bez konieczno艣ci anga偶owania realnego konsultanta. Przewag膮 tego rodzaju rozwi膮zania jest przede wszystkim automatyzacja pracy i odpowied藕 na wymagania wsp贸艂czesnego u偶ytkownika Sieci.

Wirtualny doradca zapewnia bowiem ca艂odobow膮, natychmiastow膮 interakcj臋, b艂yskawiczny dost臋p do informacji, trafn膮 weryfikacj臋 poszukiwanych wiadomo艣ci oraz wygod臋. Internauci nie musz膮 ju偶 korzysta膰 z wielu aplikacji czy wyszukiwarek. Z punktu widzenia przedsi臋biorcy prowadz膮cego biznes w Internecie, chatboty realizuj膮 nowatorskie sposoby dotarcia do klienta, niezale偶ne od czynnika ludzkiego. Automatyzacja Biura Obs艂ugi Klienta i egzekucja zada艅 powtarzalnych przez chatboty generuje spore oszcz臋dno艣ci i optymalizuje finansowo segment BOK. 


Chatbot zapewnia ca艂odobow膮, natychmiastow膮 interakcj臋, b艂yskawiczny dost臋p do informacji, trafn膮 weryfikacj臋 poszukiwanych wiadomo艣ci oraz wygod臋.


Podstawowe zastosowania chatbot贸w 

1.  Automatyczna obs艂uga pyta艅 standardowych

Jest to funkcja, kt贸r膮 zwyczajowo spe艂nia formularz typowych pyta艅 i odpowiedzi (FAQ). Chatbot odpowiada na najcz臋艣ciej zadane pytanie natychmiast, podtrzymuje uwag臋 i buduje pozytywne relacje z klientem. Automatycznie zaplanowane odpowiedzi mo偶na r贸wnie偶 personalizowa膰. Umo偶liwia to np. wys艂anie odpowiedzi imiennej, a zatem stwarzania pozoru pracy z cz艂owiekiem. 

2.  Obs艂ugiwanie p艂atno艣ci, reklamacji, rezerwacji online 

Chatbot to tak偶e narz臋dzie rozwi膮zuj膮ce kwestie teoretyczne, zwi膮zane z reklamacjami, rezerwacjami czy p艂atno艣ciami. Na tym polu klienci najcz臋艣ciej pytaj膮 boty np. o stan konta, metod臋 p艂atno艣ci, jej status, adres do zwrotu czy procedury reklamacyjne. Chatbot mo偶e r贸wnie偶 obs艂ugiwa膰 system rezerwacji wizyt, prowadzi膰 rezerwacj臋 online czy booking online. Umo偶liwia um贸wienie terminu wykonania us艂ugi, bukowanie apartamentu czy kupno bilet贸w do kina. Zasada skuteczno艣ci chatbota opiera si臋 tu w艂a艣ciwie na dobrze skonstruowanej li艣cie s艂贸w kluczowych i przypisanych im mo偶liwych scenariuszy zapyta艅.

3.  Filtrowanie pyta艅 wymagaj膮cych pomocy konsultanta

Pomimo, 偶e chatbot mo偶e w jakim艣 stopniu zast膮pi膰 konsultanta, nie pomo偶e rozwi膮za膰 wszystkich kwestii, szczeg贸lnie niestandardowych. Do jego niew膮tpliwych atut贸w nale偶y natomiast mo偶liwo艣膰 przeprowadzenia wst臋pnej selekcji i podzia艂u pyta艅 na te, kt贸re wymagaj膮 po艂膮czenia z doradc膮 klienta b膮d藕 te, kt贸re obs艂u偶y chatbot. Filtrowanie zapyta艅 klient贸w optymalizuje prac臋 BOK i ogranicza czas oczekiwania na reakcj臋 konsultanta. 

4.  Wirtualny doradca i pomoc w wyborze produktu lub us艂ugi

Szeroki wachlarz produkt贸w i us艂ug nie zawsze koreluje z faktycznymi oczekiwaniami klient贸w. Bywa, 偶e asortyment sklep贸w segmentu e-commerce jest tak obszerny, 偶e klient zwyczajnie nie wie na co si臋 zdecydowa膰. Z pomoc膮 przychodzi chatbot, kt贸ry przeanalizuje podstawowe parametry i oczekiwania kupuj膮cego, jak np.: typ urody, figur臋, dostosuje barwy farb w mieszkaniu lub ustali preferencje kinowe, a nast臋pnie proponuje kosmetyk, odzie偶 lub konkretny produkt i film. Mo偶liwo艣ci chatbot贸w s膮 na tym gruncie ogromne. Podobne rozwi膮zania stosuje z powodzeniem zar贸wno bran偶a kosmetyczna, jak i odzie偶owa. Prosty, w gruncie rzeczy, mechanizm pomaga klientowi dokona膰 satysfakcjonuj膮cego wyboru oraz zakupu. 

5.  Automatyczna wycena us艂ugi

Nie ka偶dej us艂udze sprzyja ustalenie b膮d藕 ujawnienie sta艂ego cennika. Bot daje mo偶liwo艣膰 oszacowania przybli偶onych koszt贸w lub czasu wykonania danej us艂ugi na podstawie konfiguracji. Istniej膮ce narz臋dzia umo偶liwiaj膮 przeprowadzenie klienta przez 艣cie偶k臋, za po艣rednictwem kt贸rej nie tylko uzyskaj膮 odpowiedzi na zadane pytania, ale r贸wnie偶 zlec膮 zdalnie wykonanie konkretnej us艂ugi. 

6.  Selekcjonowanie, sugerowanie, planowanie

Planowanie wycieczki, podr贸偶y, lotu b膮d藕 innej aktywno艣ci, kt贸ra wymaga rozeznania w aktualnych ofertach, nierzadko bywa m臋cz膮ce, czasoch艂onne i ma艂o efektywne. Doskona艂ym rozwi膮zaniem s膮 boty, kt贸re dopasowuj膮 zapytania u偶ytkownika do konkretnych rekord贸w i wy艣wietlaj膮 najlepsze rezultaty. W konsekwencji u偶ytkownik nie musi posi艂kowa膰 si臋 kilkoma aplikacjami, traci膰 czasu i cierpliwo艣ci. Proponowany bot sprawdzi si臋 zar贸wno przy poszukiwaniu apartamentu na weekend w Rzymie, jak i gruzi艅skiej restauracji w Warszawie.

7.  Automatyczne informowanie klienta o nowym wpisie blogowym, nowych produktach, us艂ugach, zni偶kach, promocjach czy rabatach

Ilo艣ci ofert reklamowych, kt贸re zalewaj膮 skrzynki e-mailowe s膮 zbyt du偶e i przestaj膮 by膰 wystarczaj膮co skuteczne. Powoduje to, 偶e wi臋kszo艣膰 z nich trafia do spamu, a wska藕nik open rate mailingu drastycznie si臋 obni偶a. Przekazywanie najwa偶niejszych informacji klientowi jest skuteczniejsze, gdy odbywa si臋 w postaci zajawek. Chatbot mo偶e zast膮pi膰 odchodz膮cy do lamusa newsletter, informowa膰 o promocjach, nowo艣ciach, wyprzeda偶ach czy nowych wpisach na firmowym blogu. 


Dowiedz si臋 wi臋cej o Chatbocie!

Dowiedz si臋 wi臋cej


Dzi臋ki Chatbotowi mo偶esz automatycznie informowa膰 klienta o nowym wpisie blogowym, produktach, us艂ugach, zni偶kach.

Popularne chatboty biznesowe 





Recepcjonistka 2.0
鈥 bot znakomicie usprawni dzia艂anie biznesu ma艂ych przedsi臋biorstw, w kt贸rych zatrudnienie pracownika do obs艂ugi klient贸w na Facebooku czy odpowiadania na wiadomo艣ci jest zbyt kosztowne. Prawid艂owo spersonalizowany bot przeprowadzi klienta przez niezb臋dne etapy rozmowy, odpowie na podstawowe kwestie, rozstrzygnie w膮tpliwo艣ci oraz um贸wi termin spotkania. Chatbot stanowi idealn膮 alternatyw臋 dla os贸b, kt贸rych aktywno艣膰 zawodowa wy艂膮cza z mo偶liwo艣ci odpowiadania na zapytania klient贸w oraz stanowi swoisty system rezerwacji online.

  



Chatbot turystyczny
鈥 automatyzuje cz臋艣ciowo prac臋 urz臋dnik贸w, kt贸rych aktywno艣膰 ograniczona jest do odpowiedzi na pytania niejednoznaczne, z kt贸rymi chatbot nie mo偶e sobie poradzi膰. Podobnym rozwi膮zaniem szczyci si臋 Wroc艂aw, posiadaj膮cy pierwszy chatbot polski obs艂uguj膮cy turyst贸w. Bot informuje turyst贸w o aktualnych atrakcjach dost臋pnych w okolicy oraz stanowi rzetelne 藕r贸d艂o informacji. Chatbot zrewolucjonizowa艂 prac臋 Biura Promocji Miasta.

 



Bot ksi臋gowy
鈥 umo偶liwia uproszczenie proces贸w ksi臋gowych, fakturowania i 艣ledzenia wydatk贸w. W 2016 r. Sage zainicjowa艂o wdro偶enie pierwszego bota ksi臋gowego Pegg, pe艂ni膮cego funkcj臋 inteligentnego asystenta finansowego. Pegg administruje finansami za po艣rednictwem platformy Facebook oraz komunikator贸w Messenger czy Slack. Przedsi臋biorca zarz膮dza finansami dzi臋ki wsparciu chatbota, kt贸ry uproszcza skomplikowane komunikaty do prostych tekst贸w. W konsekwencji Pegg eliminuje konieczno艣膰 rejestrowania dowod贸w ksi臋gowych, obieg dokument贸w w formie papierowej, a tak偶e manualne wprowadzanie danych. 

  



Chatbot wyceniaj膮cy napraw臋 telefonu
鈥 Quickfix to bot skorelowany z Messengerem, kt贸ry w prosty i przejrzysty spos贸b udziela wsparcia przy usterkach telefonu, komputera czy tabletu. Intuicyjny interfejs i przyk艂adowe pytania umo偶liwiaj膮 u偶ytkownikowi zapoznanie si臋 z odpowiedziami na nurtuj膮cy problem. Ile kosztuje wymiana dotyku w iPhone 6? Nie dzia艂a karta graficzna Alienware mx17, co robi膰? Dost臋p do tych informacji u偶ytkownik otrzyma praktycznie natychmiast, bez konieczno艣ci szukania telefon贸w do serwisu, BOK-u i wertowania stron przegl膮darki. Zlecenie naprawy uszkodzonego sprz臋tu zajmuje oko艂o 3 minut. 

  



Doradca zakupowy
鈥 dost臋pny na Messengerze chatbot Sephora Visual Artist pomaga dobiera膰 odpowiedni膮 kolorystyk臋 i styl makija偶u do typu urody i kszta艂tu twarzy, ale r贸wnie偶 w oparciu o konkretny str贸j, jaki zamierzamy w艂o偶y膰. Zapytany o pomadk臋 dookre艣li: matowa czy b艂yszcz膮ca, na wiecz贸r czy na dzie艅, subtelna czy krzykliwa itd. Ostatecznie podaje kilkana艣cie wariant贸w oraz przekierowuje prosto do sklepu, w kt贸rym mo偶na bezpo艣rednio naby膰 wybrany produkt.


 W przypadku chatbot贸w portali shoppingowych, jest to strza艂 w dziesi膮tk臋 segmentu e-commerce. Do艣wiadczenie sieci sprzeda偶owej Spring, posiadaj膮cej w asortymencie ponad 800 marek, pokaza艂o, 偶e chatbot daje now膮 mo偶liwo艣膰 robienia zakup贸w wprost przez komunikator. Wzorem azjatyckiego giganta WeChat wirtualny asystent b艂yskawicznie udziela porad i wsparcia online. W konsekwencji otrzymujemy kilka propozycji opartych o wyznaczony styl, oczekiwania i wide艂ki cenowe, a nast臋pnie mo偶emy doda膰 je do koszyka. 

  



Chatbot stanowi膮cy wypadkow膮 przewodnika kulinarnego i kulturalnego
鈥 zast臋puje i wypiera liczne aplikacje u艂atwiaj膮ce znalezienie odpowiedniego lokalu na obiad, drinka czy przyj臋cie. Chatbot Sure stworzono dla Messengera w odpowiedzi na konieczno艣膰 korzystania z co najmniej 5 aplikacji by znale藕膰 idealne miejsce na spotkanie z przyjaci贸艂mi. Co ciekawe, chatboty wygrywaj膮 nawet z aplikacjami firm takich jak Starbucks, poniewa偶 korzysta艂y z ogromnej bazy danych bez konieczno艣ci pos艂ugiwania si臋 kolejn膮 aplikacj膮. 

  



Wirtualny asystent linii lotniczych
鈥 holenderski przewo藕nik, linie lotnicze KLM, udost臋pni艂y swoim u偶ytkownikom mo偶liwo艣膰 przeniesienia aktywno艣ci zwi膮zanej z us艂ugami na platform臋 Messenger. Dzi臋ki temu kupuj膮cy otrzymuje bezpo艣rednio na Messengera informacje o locie, odprawie czy biletach. Podobne funkcje spe艂nia bot InstaLocate, kt贸remu wystarczy wys艂a膰 numer lotu, by w odpowiedzi uzyska膰 wszelkie bie偶膮ce informacje, z aktualn膮 pozycj膮 samolotu czy op贸藕nieniem w艂膮cznie. 

  



Wirtualny po艣rednik wynajmu nieruchomo艣ci
鈥 bot Ada nie tylko wyszuka mieszkanie o oczekiwanych parametrach, ale r贸wnie偶 skojarzy najemc臋 i wynajmuj膮cego oraz um贸wi ich na prezentacj臋 lokalu ca艂kowicie za darmo. Gdy bot uznaje, 偶e jest w stanie znale藕膰 lepsz膮 lokalizacj臋 b膮d藕 cen臋, dopytuje o detale, a nast臋pnie umawia ogl膮danie lokali. Chatbot po艣rednicz膮cy w wynajmie praktycznie deklasuje dziesi膮tki stron i aplikacji, kt贸rych przegl膮danie zajmowa艂o dot膮d godziny. 

 



Chatbot newsowy
鈥 powsta艂 w odpowiedzi na ogrom kana艂贸w dystrybucji wa偶nych informacji. Trudno wy艂apa膰 interesuj膮ce tre艣ci w nat艂oku informacyjnego chaosu. Bot CNN umo偶liwia personalizacj臋 przy uwzgl臋dnieniu informacyjnych preferencji i s艂贸w kluczowych. Dzi臋ki niej, bot wysy艂a codzienn膮 porcj臋 aktualno艣ci bez potrzeby wertowania dziesi膮tek stron informacyjnych, tracenia czasu na eliminowanie znanych wiadomo艣ci i koncentrowaniu si臋 na istotnych faktach. Jego precyzyjnym odpowiednikiem okaza艂 si臋 TechCrunch, kt贸ry 鈥 opr贸cz standardowych powiadomie艅 鈥 wysy艂a r贸wnie偶 informacje dotycz膮ce konkretnego, okre艣lonego uprzednio tematu. 



Przewag膮 chatbot贸w jest przede wszystkim oszcz臋dno艣膰 czasu, innowacja, usprawnienie kontaktu na linii przedsi臋biorca-klient oraz wygoda u偶ytkownik贸w. 

Nie da si臋 ukry膰, 偶e intuicyjnie ch臋tniej korzystamy z aplikacji, kt贸re obs艂ugujemy na co dzie艅. Messenger i WhatsApp wysy艂a 60 mln wiadomo艣ci dziennie. Chatboty stanowi膮 zatem rozwi膮zanie komplementarne, wype艂niaj膮ce luk臋 powsta艂膮 mi臋dzy kontaktem z 偶ywym cz艂owiekiem, a aplikacj膮. Na chwil臋 obecn膮 sztuczna inteligencja nie jest jeszcze w stanie wyprze膰 ca艂kowicie pracy cz艂owieka, natomiast stanowi nowatorskie, proste i zaskakuj膮co skuteczne narz臋dzie digital marketingowe, dzi臋ki kt贸remu 艣wiadomy przedsi臋biorca mo偶e zyska膰 znacznie wi臋cej ni偶 wy偶szy obr贸t.


Dowiedz si臋 wi臋cej o Chatbocie!

Dowiedz si臋 wi臋cej


Adam Matysiak
Za艂o偶yciel, by艂y CTO i turkusowy lider. Programista z 15-letnim do艣wiadczeniem. Pasjonat frameworku Laravel i tworzenia chatbot贸w. Prowadzi bloga "Turkusowy Prezes" i wyst臋puje na konferencjach zwi膮zanych z programowaniem i turkusowym zarz膮dzaniem. W wolnych chwilach biega i uprawia cross-fit.

Czego potrzebujesz?

Strony internetowej

Systemu informatycznego

Aplikacji mobilnej

Projektu graficznego

Wsparcia technicznego

Chatbota

Preferowana forma kontaktu

Podaj dane kontaktowe

Administratorem danych osobowych jest HighSolutions sp. z o.o. (dalej 鈥濻p贸艂ka鈥) z siedzib膮 w Tarnowie Podg贸rnym, ul. Szkolna 21/1, 62-080 Tarnowo Podg贸rne, adres email kontakt@highsolutions.pl. Szczeg贸艂owe informacje o przetwarzaniu danych osobowych znajduj膮 si臋 w polityce prywatno艣ci.

Dzi臋kujemy!

Odezwiemy si臋 wkr贸tce