Technologie

Czy Twoja strona internetowa powinna stać na WordPressie?

Wordpress,CMS,software house,strona internetowa
Wordpress,CMS,software house,strona internetowa

Według różnych szacunków na WordPressie stworzono ponad 30% wszystkich istniejących stron w internecie (co szacuje się na ponad 22 mln aktywnych stron internetowych). Dodatkowo w rankingu popularności systemów zarządzania treścią (ang. Content Management System - CMS) WordPress jest samodzielnym liderem z udziałem w rynku 60%, podczas gdy żadne inne rozwiązanie nie zbliża się nawet do liczby dwucyfrowej. Te dwie liczby same w sobie mówią o tym jak popularnym rozwiązaniem jest WordPress.



Czym jest CMS?


A czym właściwie jest WordPress? Oryginalnie była to platforma do prowadzenia własnego bloga w internecie. I na tym WordPress zbudował swoją rozpoznawalność, ale z biegiem czasu zauważono, że jego mechanizmy (m.in. bardzo łatwe edytowanie treści, zarządzanie podstronami, rozszerzanie funkcjonalności za pomocą wtyczek itp.) można wykorzystać do tworzenia “zwykłych” stron internetowych, a nie tylko blogów.


Wordpress szablon


Zaczęto tworzyć gotowe szablony, które można było po prostu wgrać do WordPressa i od razu mieliśmy ładnie i prosto stworzoną stronę internetową, którą mogliśmy dostosować do naszych potrzeb. Tak narodziła się hegemonia WordPressa i jego popularność. 

A czym właściwie jest CMS? Jest to system pozwalający zarządzać stroną internetową. Oczywiście strona internetowa może istnieć bez CMSa, ale będzie praktycznie nieedytowalna (chyba że ktoś jest programistą), czyli każda zmiana na stronie będzie wymagała pomocy programisty.

Dlatego CMSy są tak potrzebne i ważne dla każdego biznesu - by nie być zależnym od dostawcy usług IT. Z drugiej strony żaden CMS (nawet WordPress) nie pozwoli na 100% zarządzanie każdym elementem strony.


Panel Wordpressa


Popularność WordPressa ma jednak jedną wadę, którą dość obrazowo opisuje znane powiedzenie: “Dla człowieka, który dysponuje tylko młotkiem, wszystko, co spotyka zaczyna wyglądać jak gwóźdź” (Abraham H. Maslow). Jeśli znamy WordPressa i potrafimy go obsługiwać, to chcemy go wykorzystywać w każdej sytuacji, nawet jeśli kompletnie się do tego nie nadaje. I o tym będzie dalsza część tego artykułu.


Do czego wykorzystać WordPressa?


Tak jak wspomniałem, WordPress powstał jako platforma do prowadzenia własnego bloga i w tym jest świetny, być może najlepszy. Powstają coraz to nowe rozwiązania, ale żadne na chwilę obecną nie wydaje się zagrażać pozycji WordPressa.

Tak samo WordPress jest świetnym rozwiązaniem do stworzenia prostej strony internetowej, która ma atrakcyjnie wyglądać, być łatwa w edycji i nie posiadać żadnej zaawansowanej funkcjonalności (nie licząc galerii zdjęć, formularza kontaktowego i integracji z social media). Zarówno koszt jak i czas wykonania będą w tym wypadku najbardziej optymalne. 

Również jeśli chcemy rozpocząć przygodę z e-commerce i zacząć sprzedawać pierwsze produkty - wtyczka WooCommerce rozszerzy nam funkcjonalności WordPressa do prostego sklepu.

To są trzy przykłady kiedy zawsze rekomendujemy WordPressa i każdemu polecamy usługi naszego partnera specjalizującego się w tym rozwiązaniu - WP Partner (część MTA Digital).


All WordPress services under one roof. From design and web development to the final delivery and complete maintenance.



Do czego NIE wykorzystywać WordPressa?


Skoro wymieniłem tylko trzy przykłady zastosowań WordPressa to znaczy, że jest wiele sytuacji, kiedy to rozwiązanie się nie sprawdzi. Poniżej wymieniam wskazówki, po których poznać, że przy bardziej zaawansowanych potrzebach powinniśmy skorzystać z dedykowanego rozwiązania:

  • potrzebujemy panel klienta albo tym bardziej różne panele dla różnych grup użytkowników
  • strona musi ładować się bardzo szybko
  • chcemy mieć unikalną szatę graficzną
  • w przyszłości chcemy mocno rozwijać funkcjonalności serwisu
  • chcemy móc bardzo łatwo i przejrzyście zarządzać treściami na stronie
  • musimy integrować się z innymi systemami

Potrzebujemy panel klienta albo tym bardziej różne panele dla różnych grup użytkowników


WordPress z założenia jest platformą blogową, czyli serwisem z komunikacją jednokierunkową, ewentualnie rozszerzony o moduł komentarzy. Natomiast nie posiada mechanizmów wspierających obsługę wielu kont, bo po prostu nie został do tego stworzony. 

Dlatego jeśli potrzebujemy by użytkownik mógł się zalogować i wykonać tam pożądane operacje - niezbędne będzie stworzenie rozwiązania szytego na miarę.

Często spotykamy się z sytuacją, że polityka firmy mówi o tym, by wszystkie strony tworzyć w WordPressie (co jest zupełnie OK i to podejście ma swoje zalety), a nagle powstaje potrzeba stworzenia złożonej platformy, z kilkoma rodzajami kont użytkowników i zaawansowaną funkcjonalnością. Całe clue projektu tkwi wewnątrz platformy po zalogowaniu użytkowników, a WordPress ułatwiłby jedynie zarządzanie stroną startową, utrudniając natomiast tworzenie 95% pozostałych funkcjonalności.


WordPress czy dedykowany CMS? Poznaj plusy i minusy każdego rozwiązania.


Taką sytuację mieliśmy m.in. przy okazji tworzenia międzynarodowej platformy łączącej dietetyków i rodziców dzieci chorych na padaczkę lekooporną. Polityka oddziału duńskiego tej korporacji rekomendowała jedynie korzystanie z WordPressa jako podstawy każdej strony internetowej tworzonej dla nich. Na szczęście udało nam się przekonać osoby decyzyjne, że to by była bardzo zła decyzja i używając argumentów z tego artykułu oraz drugiego artykułu, w którym opisujemy wprost plusy i minusy korzystania z WordPressa i dedykowanego CMSu. Projekt zakończył się wielkim sukcesem, o czym więcej napisaliśmy w case study tego projektu.

Potrzebujesz panel użytkownika? WordPress nie jest dla Ciebie.



Strona musi ładować się bardzo szybko


Szybkość ładowania się strony internetowej jest bardzo ważna z wielu powodów. Pierwszym i najważniejszym jest retencja użytkowników na stronie. Jeśli strona ładuje się dłużej niż parę sekund, zaczną oni opuszczać ją zanim w pełni się załaduje. A to jest duża strata dla naszego biznesu, a dodatkowo może być również kosztowna, jeśli korzystamy z płatnych reklam typu PPC.

Drugim ważnym aspektem w tej kwestii jest fakt, że Google uwzględnia szybkość ładowania się strony w swoim rankingu, więc im wolniej się strona ładuje, tym zmniejszamy szanse na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.

Porównanie prędkości Wordpressa z Laravel. Max Wordpress 241,27 requests/sec. Laravel max 621,09 requests/secDane zaczerpnięte z Kinsta


Dlatego tak ważna jest odpowiednia optymalizacja strony i szybkość ładowania (co oczywiście zależy od rodzaju strony i ilości grafik, które się na niej znajdują). Niestety WordPress nie jest “demonem” prędkości i trzeba bardzo dużo zainwestować w jego poprawną optymalizację by prędkość ładowania była przyzwoita. A zawsze będzie to rozwiązanie wolniejsze od przygotowanego specjalnie przez profesjonalny software house.

Chcesz szybko ładującą się stronę internetową? WordPress nie jest dla Ciebie.


Chcemy mieć unikalną szatę graficzną


Wielką przewagą WordPressa jest niezliczony zbiór gotowych motywów graficznych, które wystarczy kupić (są też darmowe) i zainstalować kilkoma kliknięciami. Za $50-$100 możemy mieć świetnie wyglądającą szatę graficzną, z wieloma animacjami, nieskończoną możliwością konfiguracji. Gdy potrzebujemy stronę mieć szybko i tanio - to jest najlepszy wybór.

Niestety, większość tych szablonów graficznych wygląda bardzo podobnie do siebie (albo stosuje podobne rozwiązania) i bardzo łatwo zauważyć, że to kolejna strona oparta na WordPressie, co może zostać odebrane jako oszczędność na kwestiach wizerunkowych czy wręcz nieprofesjonalizm.


Szablony graficzne Wordpressa

Dlatego zaprojektowana specjalnie dla nas grafika, uwzględniająca grupę docelową, sposób pozycjonowania się firmy, jej charakter - nie tylko lepiej będzie nas odzwierciedlać, ale też będziemy wyróżniać się z tłumu. Pamiętasz że praktycznie co trzecia strona jest podobna do siebie, bo stoi na WordPressie?

Chcesz się wyróżniać z tłumu i nie być podobny do innych? WordPress nie jest dla Ciebie.


W przyszłości chcemy mocno rozwijać funkcjonalności serwisu


Jeśli dopiero rozpoczynamy przygodę z biznesem albo dopiero wprowadzamy dany koncept biznesowy na rynek, strona na WordPressie będzie dobrym wyborem, bo nie poniesiemy kosztów, które nie wiadomo czy się zwrócą. A w przypadku sukcesu i rozwoju firmy, będzie nas stać na zainwestowanie w profesjonalny dedykowany serwis internetowy.

Natomiast jeśli nasz biznes jest już stabilny to postawienie strony na WordPressie wiąże się z ryzykiem, że będzie on nas ograniczał w rozwoju strony lub gdy będziemy chcieli dodać zaawansowane funkcjonalności (jak np. formularz do zamówień wraz z jego obsługą) to będzie wymagał stworzenia kolejnej strony od zera.

Dlatego nie warto przedwcześnie optymalizować w czasach niestabilności, ale gdy mamy pewne plany dotyczące przyszłości, weźmy je pod uwagę przy wyborze rozwiązania, by nas nie ograniczało.

Chcesz rozwijać swój serwis internetowy w przyszłości o zaawansowane funkcjonalności? WordPress nie jest dla Ciebie.


Chcemy móc bardzo łatwo i przejrzyście zarządzać treściami na stronie


Panel administracyjny WordPressa jest bardzo przystępny w obsłudze, edycja treści jest niesamowicie łatwa, ale on nadal jest przystosowany do bycia platformą blogową. Dlatego znajdują się w nim pozycje, które tylko zaciemniają obraz i utrudniają korzystanie z niego.

Gdy my tworzymy panel CMS dla dowolnej strony - znajdują się w nim tylko te zakładki, które są potrzebne do zarządzania stroną czy treścią na niej. Nie ma ani jednego zbędnego linka w menu, żadnych niejednoznacznych funkcji, z których większość osób nigdy nie skorzysta.



Jeśli ktoś zna WordPressa to oczywiście odnajdzie się w nim zawsze i to jest na pewno duża jego zaleta wynikająca z jego popularności. Natomiast robiliśmy badania pokazujące, że osoby które nie znają WordPressa, potrzebują znacznie więcej czasu (i to liczonego w godzinach) by czuć się w nim swobodnie, w porównaniu do dedykowanego panelu CMS, który nie posiada w sobie nic zbędnego. 


Gif z naszym panelem CMS

Chcesz mieć prosty w obsłudze i przejrzysty panel administracyjny? WordPress nie jest dla Ciebie.



Musimy integrować się z innymi systemami


Ostatnią wskazówką, którą warto mieć w pamięci to kwestia integracji z innymi systemami. Często się obecnie zdarza, że potrzebujemy zintegrować formularz kontaktowy z systemem CRM, wstawić na stronę wydarzenia z kalendarza bądź innego systemu, wyświetlać informacje z innego systemu czy wyświetlać statystyki i raporty w panelu administracyjnym.

Wszystkie wyżej opisane rzeczy znacznie trudniej będzie programistycznie dodać do WordPressa niż do dedykowanego rozwiązania, które jest zaprojektowane z myślą o łatwości rozwijania.

Chcesz mieć prosty w obsłudze i przejrzysty panel administracyjny? WordPress nie jest dla Ciebie.


Co jeśli nie WordPress?


Alternatywą do WordPressa (i każdego innego systemu CMS jak Drupal, Joomla) jest stworzenie dedykowanego panelu CMS wraz z tworzonym serwisem WWW.

Dla przykładu, tak zaawansowana strona jak Ludzka Strona Zarządzania nie tylko wymagała indywidualnie zaprojektowanej grafiki dla każdej podstrony by uwzględnić cele biznesowe, ale by móc zarządzać treściami, terminarzem i być w stanie łatwo rozwijać dalej serwis, dedykowany panel CMS był również niezbędny.




A tam gdzie ta indywidualizacja nie była potrzebna - serwis z drugi związany z organizowaną przez klienta konferencją są stworzone na WordPressie, ze względu na koszty, czas przygotowania i to, że do takich serwisów właśnie WordPress jest idealnym rozwiązaniem.

Dlatego zawsze kierujemy się potrzebami klienta i doradzamy możliwie najlepsze rozwiązanie.


Napisz do nas a doradzimy jakie rozwiązanie jest najlepsze dla Ciebie

Adam Matysiak
Założyciel, były CTO i turkusowy lider. Programista z 15-letnim doświadczeniem. Pasjonat frameworku Laravel i tworzenia chatbotów. Prowadzi bloga "Turkusowy Prezes" i występuje na konferencjach związanych z programowaniem i turkusowym zarządzaniem. W wolnych chwilach biega i uprawia cross-fit.

Czego potrzebujesz?

Strony internetowej

Systemu informatycznego

Aplikacji mobilnej

Projektu graficznego

Wsparcia technicznego

Chatbota

Preferowana forma kontaktu

Podaj dane kontaktowe

Administratorem danych osobowych jest HighSolutions sp. z o.o. (dalej „Spółka”) z siedzibą w Tarnowie Podgórnym, ul. Szkolna 21/1, 62-080 Tarnowo Podgórne, adres email kontakt@highsolutions.pl. Szczegółowe informacje o przetwarzaniu danych osobowych znajdują się w polityce prywatności.

Dziękujemy!

Odezwiemy się wkrótce