Biznes

Kiedy potrzebujesz dedykowanych rozwiązań? (Analiza korzyści + porównanie wad i zalet)

analiza przedwdrożeniowa,transformacja cyfrowa,technologia,rozwiązania dedykowane,IT,SaaS,rozwiązania dla biznesu,automatyzacja
analiza przedwdrożeniowa,transformacja cyfrowa,technologia,rozwiązania dedykowane,IT,SaaS,rozwiązania dla biznesu,automatyzacja


Oprogramowanie zmieniło oblicze biznesu raz na zawsze. Nawet najbardziej tradycyjne biznesy coraz częściej polegają na nowych technologiach jak np. fryzjer, do którego można się zapisać przez stronę internetową czy poprzez chatbota. Jednakże świat oprogramowania podzielony jest na dwie kategorie rozwiązań: dedykowane i pudełkowe. W tym artykule będę chciał pokazać kiedy które rozwiązanie będzie dla Ciebie odpowiednie, i czemu od początku istnienia HighSolutions promujemy rozwiązania szyte na miarę.


Rozwiązania pudełkowe i SaaS


Zacznijmy od rozwiązań pudełkowych, znanych również jako “opartych na gotowych rozwiązaniach”. Do nich możemy zaliczyć m.in. silnik blogowy WordPress, silniki sklepowe Magento i Prestashop, wszystkie usługi SaaS (m.in. Brand24, Livechat, Pipedrive CRM, Shoplo) i wiele innych. Są to wszystkie rozwiązania, które możemy po prostu kupić (czy to jednorazowo czy w abonamencie miesięcznym) i od razu używać.

I to jest bez wątpienia jeden z ich największych plusów. Dokonujemy zakupu i od razu możemy zacząć konfigurować, instalować i używać. Bez miesięcy czekania i niepewności. 

Kolejną dużą zaletą jest ciągła aktualizacja (czasem płatna, czasem nie), dzięki której nasz produkt/usługa ciągle są usprawniane i ulepszane

Następna korzyść to możliwość wyboru jednego z kilku dostępnych pakietów (zazwyczaj przy usługach typu SaaS), dzięki czemu na początku możemy ponosić mniejsze koszty i wraz z rozwojem firmy, stopniowo płacić coraz więcej bądź korzystać z bardziej zaawansowanych funkcji (których wcześniej nie potrzebowaliśmy) bądź skorzystać z dostępnych wtyczek (pluginów), które rozszerzą możliwości naszego oprogramowania. 

To podejście ma jednak również swoje wady. Jedną z nich jest brak możliwości dopasowania do nas (customizacji). Czasem jest możliwość dodania swojego logotypu, zmiany kolorów, nawet układu komponentów, ale nie mamy albo jakiejkolwiek kontroli (SaaS), albo wymaga to prac programistycznych (rozwiązania pudełkowe). 

Kolejnym minusem rozwiązań pudełkowych jest ich popularność, a tym samym podatność na ataki czy włamania hakerskie. Uważa się, że na WordPressie stoi aż 50% wszystkich dostępnych stron internetowych! Taka statystyka oznacza że warto złamać kod WP by być w stanie przejąć kontrolę nad połową internetu. To samo tyczy się popularnych silników sklepowych - tam stawka jest jeszcze większa. I oczywiście twórcy robią wszystko co mogą, by zabezpieczyć ich oprogramowanie. Ale niestety nie zawsze się udaje. 

Także rozwiązania pudełkowe świetnie się nadają na start. Jeśli chcemy mieć swojego bloga - WordPress prawdopodobnie będzie najlepszą opcją. Jeśli chcemy rozpocząć sprzedaż on-line: WooCommerce czy PrestaShop w pełni zapewnią nam wszystko, czego potrzebujemy. 

Jednak, gdy odniesiemy sukces - będziemy potrzebowali bardziej dopasowanego do nas rozwiązania. I tu wkraczają rozwiązania dedykowane.



Rozwiązania dedykowane


Drugą kategorią rozwiązań IT są rozwiązania szyte na miarę (znane również jako dedykowane, customowe). Są dokładnym przeciwieństwem pierwszej kategorii. Oprogramowanie powstaje na zamówienie, w zależności od skomplikowania - będziemy na nie czekać od kilku tygodni po parę miesięcy. Koszty są także znacznie większe, gdyż z tego systemu będzie korzystał tylko jeden klient, więc będzie musiał ponieść cały koszt wytworzenia. Także skoro rozwiązania customowe mają tyle wad, to czemu rsą tak wartościowe i popularne? 

Głównie z powodu tego, co one oferują. A oferują właściwie wszystko, gdyż ograniczeniem zazwyczaj jedynie jest budżet i czas. Tutaj warto przywołać zasadę żelaznego trójkąta: zakres, koszt, czas - nie można mieć wszystkich trzech elementów na odpowiednim poziomie. Jeśli chcemy mieć szeroki zakres funkcjonalności i szybkie wykonanie - koszt rośnie. Jeśli natomiast chcemy utrzymać koszt i czas w ryzach, wtedy musimy rezygnować z zakresu. Warto dopowiedzieć tutaj, że jest czwarta zmienna: jakość (która przy trójkącie jest w domniemaniu bez zmian). Przy zmniejszeniu jakości pozostałe wartości możemy bardziej nam odpowiadające, ale niestety oszczędzanie na jakości zawsze źle się kończy.


Każdy narożnik kwadratu to komponent ważny przy tworzeniu rozwiązań dedykowanych. Zawsze jesteśmy na siatce wewnątrz kwadratu. To obrazuje zależności zachodzące w projekcie np. jeśli tniemy koszty to zmniejsza się też możliwy zakres.

Także projekty dedykowane mogą spełnić każdą rozsądną potrzebę firmy - dokładnie tak jak tego firma potrzebuje, nie musząc się dostosowywać do gotowych rozwiązań. Dzięki temu też firma może działać wydajniej, cały czas usprawniać swoje procesy (i oprogramowanie równolegle).

Czasem będziemy również zmuszeni wybrać rozwiązania dedykowane ze względu na uwarunkowania prawne (np. przechowywanie danych/dokumentów jedynie wewnątrz zabezpieczonej sieci wewnętrznej) czy po prostu dlatego, że nic podobnego nie jest oferowane na rynku. Innym powodem może być również wymagana integracja z konkretnym systemem, która inaczej nie jest w ogóle możliwa.


Co wybrać?


Kilka wskazówek już zamieściłem w poprzednich sekcjach. 

Jeśli: 

  • dopiero startujesz z pomysłem 
  • jest dużo darmowych/tanich rozwiązań na rynku, które spełniają Twoje potrzeby
  • masz ograniczony budżet
  • potrzebujesz coś natychmiast

to rozwiązania pudełkowe/SaaS są dla Ciebie.

Natomiast jeśli: 

  • masz dojrzały proces biznesowy 
  • nie ma dostępnych rozwiązań, które spełniają Twoje potrzeby 
  • dysponujesz budżetem 
  • możesz poczekać parę tygodni/miesięcy na oprogramowanie

to rozwiązanie dedykowane będzie dla Ciebie.


Co mogą rozwiązania dedykowane usprawnić w mojej firmie?


Przykładów zastosowań rozwiązań szytych na miarę jest nieskończenie wiele. Wśród popularnych aplikacji można wymienić:

  • automatyzację obsługi klienta poprzez wdrożenie chatbota na Messengerze i/lub stronie internetowej (brzmi ciekawie? Dowiedz się więcej!)
  • usprawnienie zarządzania zadaniami/projektami w firmie, które dotychczas nie były w pełni zinformatyzowane (Żeby dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj)
  • zinformatyzowanie procesu rekrutacji by zapewnić lepsze doświadczenia dla kandydatów
  • stworzenie portalu dla klientów, w którym będą mogli składać zamówienia bądź np. realizować potrzebne zadania
  • zupełnie nowe podejście do składania czy konfigurowania zamówień w sklepie internetowym potrzebę posiadania programu lojalnościowego czy e-learningu

Choć tak naprawdę główne pytanie brzmi: 

Czy jest na rynku gotowe rozwiązanie IT, które zaspokoi moje potrzeby? 

Jeśli tak - to nie wahaj się - korzystaj z niego. Ale jeśli takiego nie ma lub przestanie spełniać te potrzeby - zastanów się nad rozwiązaniem dedykowanym. Jak podejść do tematu piszemy w artykule dotyczącym analizy przedwdrożeniowej a także we wpisie dotyczącym transformacji cyfrowej, która może wpłynąć bardzo pozytywnie na rozwój biznesu.


Adam Matysiak
Założyciel, były CTO i turkusowy lider. Programista z 15-letnim doświadczeniem. Pasjonat frameworku Laravel i tworzenia chatbotów. Prowadzi bloga "Turkusowy Prezes" i występuje na konferencjach związanych z programowaniem i turkusowym zarządzaniem. W wolnych chwilach biega i uprawia cross-fit.

Czego potrzebujesz?

Strony internetowej

Systemu informatycznego

Aplikacji mobilnej

Projektu graficznego

Wsparcia technicznego

Chatbota

Preferowana forma kontaktu

Podaj dane kontaktowe

Administratorem danych osobowych jest HighSolutions sp. z o.o. (dalej „Spółka”) z siedzibą w Tarnowie Podgórnym, ul. Szkolna 21/1, 62-080 Tarnowo Podgórne, adres email kontakt@highsolutions.pl. Szczegółowe informacje o przetwarzaniu danych osobowych znajdują się w polityce prywatności.

Dziękujemy!

Odezwiemy się wkrótce