Biznes Technologie

10 najbardziej innowacyjnych chatbot贸w 艣wiata w bran偶y bankowej

chatbot online,chatbot,chatbot dla banku,chatbot bank,chatbot facebook messenger,chatbot polski,chatboty w polsce,chatboty sztuczna inteligencja
chatbot online,chatbot,chatbot dla banku,chatbot bank,chatbot facebook messenger,chatbot polski,chatboty w polsce,chatboty sztuczna inteligencja

Firmy na ca艂ym 艣wiecie prze艣cigaj膮 si臋 w rozwi膮zaniach, kt贸re b臋d膮 odpowiedzi膮 na rosn膮ce wymagania coraz bardziej zaawansowanych technologiczne konsument贸w. Szale艅stwo nowych technologii nie omija tak偶e sektora bankowego 鈥 nowe rozwi膮zania, oparte na big data i sztucznej inteligencji maj膮 by膰 kluczem do zapewnienia konsumentom wyj膮tkowego customer experience, a bankom przewagi konkurencyjnej.


Chatboty na rynku bankowo艣ci to wiele zalet, przede wszystkim:

  • Oszcz臋dno艣膰 pieni臋dzy 鈥 s膮 relatywnie niedrogie w por贸wnaniu z prac膮 cz艂owieka.
  • Natychmiastowa interakcja 24/7 鈥 doceni to ka偶dy, kto musia艂 sp臋dzi膰 d艂ugie minuty czekaj膮c na po艂膮czenie z infolini膮. Pozostawanie do potrzeb klienta 24/7 jest obecnie nie tyle luksusem, co konieczno艣ci膮.
  • Dodatkowy kana艂 up-sellingowy 鈥 zaawansowane chatboty bankowe oparte na danych klienta pozwalaj膮 na lepsz膮 personalizacj臋 oferty.

Ale nie zwlekajmy d艂u偶ej. Od Ameryki, przez Chiny, a偶 po Australi臋. Zapraszam Ci臋 na przegl膮d najciekawszych chatbot贸w bankowych na 艣wiecie!


1. Wells Fargo - pierwszy bankowy chatbot konwersacyjny w USA

Zacznijmy od pierwszego bankowego chatbota wprowadzonego w Stanach Zjednoczonych 鈥 wirtualnego asystenta bankowego.

Bank Wells Fargo wdro偶y艂 chatbota Facebook Messenger do obs艂ugi prostych zapyta艅 klient贸w. Jest to najpopularniejsza i najbardziej naturalna 艣cie偶ka dla chatbot贸w w bran偶y bankowej. Po rejestracji klienci mog膮 zapyta膰 o to, jak wygl膮da ich saldo bankowe, wydatki z ostatniego czasu, gdzie znajduje si臋 najbli偶szy bankomat itp. Wells Fargo zdecydowa艂 si臋 na wprowadzenie chatbota by bardziej zaanga偶owa膰 klient贸w banku w kana艂ach social media na desktopach, telefonach i tabletach.

Jak m贸wi Steve Ellis, inicjator pomys艂u i szef dzia艂u innowacji: 鈥Inwestowanie w AI jest jednym z naszych priorytet贸w. Zdajemy sobie spraw臋, 偶e millenialsi i klienci przysz艂o艣ci b臋d膮 stanowili coraz wi臋kszy odsetek naszych klient贸w.鈥


2. JP Morgan Chase - chatbot dla pracownik贸w

Lider bankowo艣ci inwestycyjnej w ponad 50 krajach wprowadzi艂 platform臋 chatbota do u偶ytku wewn臋trznego by przy艣pieszy膰 operacje i procesy. Platforma COIN analizuje skomplikowane kontrakty szybciej i dok艂adniej ni偶 鈥瀕udzcy鈥 prawnicy. Wed艂ug JPMorgan Chase, dzi臋ki platformie oszcz臋dzono ponad 360000 godzin pracy (tyle zajmuje chocia偶by przejrzenie 12000 um贸w kredytowych).

Innymi funkcjami bota m.in. s膮 wymiany wiadomo艣ci z pracownikami, nadawanie dost臋p贸w do system贸w IT i obs艂uga prostych zapyta艅 takich, jak reset has艂a. JP Morgan zamierza rozwija膰 platform臋 bota dzi臋ki AI do analizy spadku wydatk贸w i nowych sposob贸w na zmniejszenie ryzyka.


chatbot bank

Chatboty w bran偶y bankowej s膮 odpowiedzi膮 na potrzeby coraz bardziej wymagaj膮cych klient贸w.


Chatbot wewn臋trzny okaza艂 si臋 sukcesem na tyle, 偶e w czerwcu 2018 roku JP Morgan Chase zdecydowa艂 si臋 na pilota pierwszego na 艣wiecie wirtualnego asystenta ds. p艂atno艣ci korporacyjnych.


3. Erica - wirtualny asystent bankowy

Erica, jest kolejnym rozwi膮zaniem zza oceanu, o kt贸rym warto wspomnie膰. Stworzona przez Bank of America, najwi臋kszy bank na 艣wiecie, Erica (od s艂owa AmErica)  jest botem dost臋pnym w mobilnej aplikacji banku. 

Opr贸cz standardowych zada艅 takich, jak: wysy艂anie powiadomie艅, informowanie o saldzie konta, pomoc przy prostych transakcjach Erica wykonuje tak偶e zadania zaawansowanego wirtualnego asystenta. Erica pomaga klientom podejmowa膰 鈥m膮drzejsze鈥 (ang. Smarter) decyzje. Na podstawie danych klienta, Erica wysy艂a personalizowane rekomendacje, oferty i rady, a tak偶e edukacyjne filmy dotycz膮ce finans贸w.



Erica, chatbot bankowy Bank of America, kt贸ry pe艂ni rol臋 wirtualnego asystenta.


4. HSBC - pierwszy azjatycki chatbot bankowy

Poznajcie Amy, platform臋 obs艂ugi klienta czyli Wirtualnego Asystenta bankowo艣ci korporacyjnej banku HSBC w Hong Kongu. Amy obs艂uguje zapytania klient贸w 24/7 na desktopie i mobile'u w 3 j臋zykach: angielskim, tradycyjnym i uproszczonym chi艅skim. Amy jest wzbogacona o proces uczenia si臋 w technologii AI, dzi臋ki czemu b臋dzie w stanie obs艂ugiwa膰 coraz bardziej z艂o偶one zapytania.

"Kiedy bierzemy do r臋ki smartphona, sp臋dzamy wi臋cej czasu pisz膮c wiadomo艣ci na social mediach,  ni偶 u偶ywamy go jako telefonu. Dlatego te偶 doszli艣my do wniosku, 偶e nasi klienci chcieliby pos艂ugiwa膰 si臋 chatbotem." - m贸wi Daniel Chan, Head of business banking a HSBC Hong Kong.


bank chatbot

Bank HSBC Hong Kong, jako pierwszy w Azji wprowadzi艂 chatbota do obs艂ugi klienta. 殴r贸d艂o: HSBC


Opr贸cz zmieniania zachowa艅 konsumenckich, chatboty obni偶aj膮 koszty, jednocze艣nie przy艣pieszaj膮c obs艂ug臋. Wed艂ug bada艅 Juniper Research,  do 2022 roku chatboty zaoszcz臋dz膮 艣wiatowym bankom ponad 8 miliard贸w dolar贸w rocznie. Jak tak偶e wskazuje badanie, ka偶de zapytanie oszcz臋dzi ok. 4 minuty w por贸wnaniu z tradycyjnym call center.  Wi臋cej o wykorzystaniu chatbot贸w w innych bran偶ach mo偶na przeczyta膰 tutaj.


5. Aida i Amelia - chatboty szwedzkiego banku

SEB - szwedzki bank komercyjny - stworzy艂 2 chatboty: Aid臋, do obs艂ugi klient贸w, oraz Ameli臋 鈥 wewn臋trznego chatbota dla pracownik贸w banku.

Ju偶 podczas pierwszych trzech tygodni Amelia przeprowadzi艂a ponad 4000 rozm贸w z 700 pracownikami banku i natychmiastowo rozwi膮za艂a ich problemy: pomaga艂a w pracy i asystowa艂a w dzia艂aniach. Tymczasem Aida obecnie obs艂uguje 13% wszystkich zapyta艅 dotycz膮cych wsparcia klient贸w banku i jej umiej臋tno艣ci nieustannie si臋 powi臋kszaj膮.




bank chatbot

Amelia - chatbot szwedzkiego banku SEB. 殴r贸d艂o: SEB.


Head dzia艂u Informacji, Architektury i Strategii banku SEB, Nicolas Moch, za wprowadzenie sztucznej inteligencji do digitalowej obs艂ugi kllienta dosta艂 nagrod臋 Supernova (przyznawan膮 przez Krzemow膮 Dolin臋). Jak sam m贸wi: "G艂贸wnym celem by艂o stworzenie ca艂kowicie nowego kana艂u, w kt贸rym klienci b臋d膮 mogli otrzyma膰 odpowiedzi na swoje pytania szybko, efektywnie i o dogodnej dla nich porze".



6. EVA - najwi臋kszy chatbot AI w bankowo艣ci

EVA (ang. Electronic Virtual Assistant - elektroniczny asystent wirtualny), wprowadzona przez bank HDFC, jest pierwszym w Indiach i najwi臋kszych chatbotem w bankowo艣ci zasilanym przez AI. Jest oparta na najnowszych rozwi膮zaniach AI oraz procesowaniu j臋zyka naturalnego by rozumie膰 zapytania klient贸w i odnale藕膰 odpowied藕 spo艣r贸d tysi臋cy mo偶liwych 藕r贸de艂 w czasie milisekund.

EVA obs艂u偶y艂a ponad 5 milion贸w zapyta艅 ponad miliona klient贸w z dok艂adno艣ci膮 rz臋du 85%. Obecnie, przeprowadza ona ponad 20000 konwersacji dziennie z klientami z ca艂ego 艣wiata. 

Premiera EVY zbieg艂a si臋 z jeszcze jednym technologicznym osi膮gni臋ciem banku. Mowa o humanoidalnym robocie IRA, kt贸rego zadaniem b臋dzie pomoc klientom w siedzibie banku. Dzi臋ki sensorom IRA b臋dzie porusza膰 si臋 po banku rozwi膮zuj膮c problemy klient贸w dotycz膮ce produkt贸w bankowych, statusu aplikacji oraz konta. Wyposa偶ona jest w algorytmy wykrywania twarzy i mowy. 


robot bank

IRA - humanoidalny robot usprawniaj膮cy obs艂ug臋 klienta w siedzibach indyjskiego banku HDFC. 殴r贸d艂o: HDFC.


7. CEBA - australijski chatbot konwersacyjny


Czas na rozwi膮zanie AI z Antypod贸w: CEBA, bot wprowadzony w aplikacji mobilnej banku Commonwealth Bank of Australia.

chatbot bank

CEBA - konwersacyjny chatbot banku Commonwealth of Australia.


Australijski bank stworzy艂 chatbota CEBA by pom贸c klientom w ponad 200 zadaniach bankowych, takich, jak: aktywacja karty, sprawdzenie salda lub p艂atno艣ci. Jak m贸wi manager generalny dzia艂u digital, Pete Steel: 鈥Banki id膮 w stron臋 personalizowanych do艣wiadcze艅 dla klient贸w, a technologia sztucznej inteligencji jest epicentrum tej zmiany鈥. 

Celem CEBA jest nie tylko pomoc klientom w wykonywaniu operacji bankowych, lecz przede wszystkim wykonanie ich za nich. Jak to mo偶liwe? Dowiesz si臋  wi臋cej o sekretach chatbot贸w w tym po艣cie.


8. KrEdytka - bot doradzaj膮cy w wyborze kredytu

A co mo偶emy znale藕膰 w dziedzinie bot贸w w naszym rodzimym ogr贸dku?

Zacznijmy od chatbota Credit Agricole o wdzi臋cznej nazwie KrEdytka. Bot dzia艂a na platformie Facebook Messenger i za jego po艣rednictwem klienci mog膮 okre艣li膰 swoje wymagania bankowe. Po odpowiedzi na pytania o cel kredytowy, wysoko艣膰 kredytu i okres sp艂aty klienci zostan膮 po艂膮czeni z dzia艂em obs艂ugi klienta w banku. Pozwoli to konsultantom Credit Agricole otrzyma膰 pe艂niejszy zestaw informacji o potencjalnym kliencie i lepiej dopasowa膰 ofert臋.


9. M贸j Asystent - chatbot konwersacyjny ING

Chatbot ING zosta艂 stworzony aby pom贸c klientom szybko i wygodnie znale藕膰 informacje dotycz膮ce systemu Moje ING. Chatbot porozumienia si臋 j臋zykiem naturalnym w oparciu o rozwi膮zania sztucznej inteligencji. Mo偶na porozumiewa膰 si臋 z nim po polsku lub angielsku. Jak si臋 okaza艂o - j臋zyk polski by艂 du偶ym wyzwaniem przy tworzeniu. C贸偶, nie tylko obcokrajowcy maj膮 problem z jego nauczeniem si臋, lecz tak偶e maszyny! :)

bank chatbot

Chatboty s膮 odpowiedzi膮 na potrzeby wymagaj膮cych klient贸w - obs艂ug膮 zapytania 24h na dob臋 7 dni w tygodniu.


10. Chatbot-rekruter bankowy

Bank Zachodni WBK jako pierwszy bank w Polsce postanowi艂 wykorzysta膰 chatboty Facebook Messenger w rekrutacji. Chatbotowi mo偶na przekaza膰 informacje dot. do艣wiadczenia zawodowego, umiej臋tno艣ci i oczekiwa艅 finansowych. Bot dopasuje uzyskane informacje do przysz艂ych rekrutacji, kt贸re oferuje bank oraz zapewni rekruterom ca艂y komplet informacji o kandydacie.

Chatbot by艂 odpowiedzi膮 banku na du偶e potrzeby rekrutacyjne oraz du偶膮 konkurencj臋 w dziedzinie rekrutacji.


Co dalej z chatbotami w sektorze bankowym?

Sztuczna Inteligencja ma niezmierzon膮 ilo艣膰 zastosowa艅 w ekosystemie us艂ug finansowych i z pewno艣ci膮 zrewolucjonizuj膮 bran偶臋 w ci膮gu najbli偶szych kilku lat. Kolejnymi etapami b臋dzie wykrywanie i analiza sentymentu marki, zapewnianie insight贸w inwestycyjnych, zmniejszanie ryzyka i identyfikacja nadu偶y膰. 

Tworz膮c chatboty dla naszych klient贸w tak偶e widzimy ile proces贸w (zar贸wno zewn臋trznych, jak i wewn臋trznych) usprawniaj膮. Te pierwsze dotycz膮 najcz臋艣ciej usprawniania obs艂ugi klienta i zapewniania wyj膮tkowego customer experience. Temat wewn臋trznych platform chatbotowych mo偶e by膰 jeszcze szerszy: mog膮 s艂u偶y膰 w wielu dzia艂ach: rekrutacji, obs艂udze spotka艅, aplikacji, wniosk贸w... mo偶na by wymienia膰 i wymienia膰 :)


A mo偶e... chcesz niezobowi膮zuj膮co porozmawia膰 z nami o rozwi膮zaniach chatbotowych dla Twojej firmy?

TAK!




Magdalena
Szerzy dobr膮 nowin臋 o naszej firmie w 艣wiat. Pisze. Dba o dobre relacje z mediami i wizerunek firmy. Prowadz膮c naszego bloga stara si臋 zainspirowa膰 do wprowadzania rozwi膮za艅 IT. Nieustannie g艂owi si臋 nad tym, jak jeszcze lepiej rozumie膰 potrzeby naszych klient贸w.

Czego potrzebujesz?

Strony internetowej

Systemu informatycznego

Aplikacji mobilnej

Projektu graficznego

Wsparcia technicznego

Chatbota

Preferowana forma kontaktu

Podaj dane kontaktowe

Administratorem danych osobowych jest HighSolutions sp. z o.o. (dalej 鈥濻p贸艂ka鈥) z siedzib膮 w Tarnowie Podg贸rnym, ul. Szkolna 21/1, 62-080 Tarnowo Podg贸rne, adres email kontakt@highsolutions.pl. Szczeg贸艂owe informacje o przetwarzaniu danych osobowych znajduj膮 si臋 w polityce prywatno艣ci.

Dzi臋kujemy!

Odezwiemy si臋 wkr贸tce