Progressive Web Apps a Marketing Internetowy
Obecnie przewaga używania urządzeń mobilnych w stosunku do urządzeń stacjonarnych do przeglądania zawartości sieci rośnie z miesiąca na miesiąc. Jak pokazują wyniki PBI (Polskie Badania Internetu) w miesiącu styczniu 2018 roku z internetu korzystało 28 mln Polaków (niemal po równo kobiet i mężczyzn). Przeciętnie każdy z nas spędził w Internecie średnio 2 godziny i 13 minut. Stosunek użycia urządzeń mobilnych do urządzeń stacjonarnych był niemal równy. Pokazuje to, jak silnym medium odbioru informacji stały się urządzenia mobilne.
Każdy z nas ma na swoim urządzeniu zainstalowanych przynajmniej kilka aplikacji. Najbardziej urzeka nas w nich łatwość użycia i dostępu oraz szybkość działania. Nasze doświadczenia z aplikacjami mobilnymi powodują, że coraz trudniej jest nam przeglądać tradycyjne strony internetowe na urządzeniach mobilnych. Dość często jeszcze strony nie są nawet przystosowane do wyświetlania w urządzeniach mobilnych! Chcąc zaradzić temu problemowi Google opracowało rozwiązanie o nazwie skróconej PWA, które ma przybliżyć działanie stron w przeglądarkach do aplikacji mobilnych.
PWA (Progressive Web Apps) to skrót określający podejście budowania progresywnych aplikacji internetowych. Twórcy tego podejścia uważają, że jest to kolejny etap rozwoju budowy aplikacji webowych. Aplikacja PWA powinna być przede wszystkim:
- niezawodna (reliable) - aplikacja zostaje w ciągłej komunikacji z użytkownikiem, nawet, gdy jest on w trybie offline
- szybka (fast) - aplikacja płynnie i szybko odpowiada na interakcje z użytkownikiem
- ujmująca (engaging) - aplikacja działa niemal tak samo, jak na urządzeniach mobilnych/desktopowych
Do weryfikacji, czy aplikacja spełnia powyższe wymagania Google zdefiniował listę kontrolną (Progressive Web App Checklist), która dokładnie opisuje założenia PWA od strony tworzenia aplikacji. Omówmy sobie ważne według mnie punkty z tej listy i przeanalizujmy ich wpływ na marketing.
Umieszczenie strony pod HTTPS
Oczywiście w tym punkcie, chodzi o podłączenie naszej strony pod certyfikat SSL.
Wpływ na działanie aplikacji:
- aplikacja ładuje się szybciej (z HTTP2)
- jest bezpieczniejsza przy przesyłaniu wrażliwych danych w serwisie
Wpływ na marketing:
- rośnie poczucie bezpieczeństwa u użytkownika zwłaszcza podczas dokonywania płatności, bądź podawania swoich prywatnych danych
- poprawia wizerunek serwisu, jako bezpiecznego
- nie pojawia się problem z komunikatami ze strony przeglądarki o niezabezpieczonej stronie, tym samym nie odstrasza to potencjalnych nowych użytkowników od “ucieczki” z serwisu
Dostosowywanie się widoków do urządzeń mobilnych
Wpływ na działanie aplikacji:
- aplikacja jest wykonana zgodnie z założeniami RWD (Responsive Web Design), czyli bez względu na to, pod jakim urządzeniem jest uruchamiana, jej prezentacja graficzna dostosowuje się do rozdzielczości ekranu
Wpływ na marketing:
- użytkownik widzi zawartość strony w sposób nie wymagający z jego strony jej powiększania/przesuwania, dzięki temu jest ona czytelniejsza, nie odciąga użytkownika od prezentowanej oferty, nie zniechęca go od poznania zawartości
- treść prezentowana jest w sposób czytelniejszy i przyjaźniejszy dla odbiorcy
Interakcja z użytkownikiem w trybie offline (Service Workers)
Wpływ na działanie aplikacji:
- aplikacja działa również w trybie offline (gdy brak połączenia z internetem), wykrywa status połączenia, może wyświetlić odpowiedni komunikat na taki wypadek
Wpływ na marketing:
- użytkownik jestw ciągłej interakcji z aplikacją, nie rezygnuje z jej używania, wie, co jest powodem zaprzestania jej działania
Możliwość utworzenia ikonki aplikacji w urządzeniach mobilnych
Wpływ na działanie aplikacji:
- przy uruchomieniu aplikacji pojawia się okienko z zapytaniem, czy użytkownik, chce dodać ikonkę szybkiego startu do swoich pozostałych aplikacji
Wpływ na marketing:
- użytkownik pozostaje w ciągłej interakcji z aplikacją, w każdej chwili może do niej przejść, jak do aplikacji mobilnej
- zapisanie ikonki powoduje, że mimowolnie użytkownik kojarzy ją z naszą ofertę
Szybkie ładowanie zawartości
Wpływ na działanie aplikacji:
- strona ładuje szybko swoją zawartość nawet przy gorszym łączu internetowym (np. 3G)
- poprawia się płynność działania strony
- strona jest lepiej punktowana w wynikach wyszukiwania w Google
- zmniejsza się zużycie transferu serwera
Wpływ na marketing:
- lepsza widoczność w sieci oznacza łatwiejsze trafienie na stronę potencjalnego odbiorcy oferty/nowego użytkownika
- szybsze działanie aplikacji poprawia komfort użytkownika z używania strony nawet przy słabszym łączu
Podejście reaktywne (reactive) do tworzenia aplikacji
Wpływ na działanie aplikacji:
- aplikacja w swoim działaniu przypomina aplikację mobilną, przejścia pomiędzy podstronami są płynne, oczekiwaniu na odpowiedź od aplikacji towarzyszy wyświetlanie wskaźnika ładowania/postępu (na przykład podczas wgrywania zdjęcia, zapisywania formularza, ładowania podstrony)
Wpływ na marketing:
- użytkownik swobodnie porusza się po aplikacji, działanie przypomina mu aplikacje mobilne
- ma większą przyjemność z korzystania ze strony, zostaje ograniczona chęć opuszczenia serwisu
Notyfikacje Web Push
Wpływ na działanie aplikacji:
- po załadowaniu strony wyświetlane jest okienko z komunikatem, czy użytkownik chce otrzymywać powiadomienia z serwisu
- jeśli pojawią się nowe wpisy/wiadomości to są one wyświetlane w postaci komunikatów okienkowych
Wpływ na marketing:
- możliwość zdobycia w prostszy sposób subskrybentów/nowych klientów
- użytkownik nie musi wykonywać wielu, czynności jak to ma miejsce przy newsletterze, aby utworzyć subskrypcję wystarczy jedno kliknięcie, tak samo wygląda rezygnacja z powiadomień
- notyfikacje zwiększają konwersję naszej strony nawet kilkunastokrotnie
- utrzymujemy kontakt z naszym klientem nawet jeśli ten nie odwiedza naszej strony
Jak pokazują powyżej przedstawione wnioski, głównym celem zastosowania proponowanych przez Google rozwiązań jest poprawienie szybkości działania aplikacji, bezpieczeństwa oraz zwiększenie interakcji z użytkownikiem. Wszystkie te czynniki wpływają również na zwiększenie konwersji naszej oferty/treści. Twórcy rozwiązania przekonują, że konwersja może wzrosnąć nawet o 70% w stosunku do stron niezgodnych ze standardem PWA.
Osobiście zalecam wdrażanie PWA, zwłaszcza jeśli chcemy, zwiększyć konwersję naszej oferty i utrzymywać użytkowników w bliższej interakcji z naszym serwisem. Nie ma znaczenia czy będzie to duży sklep, czy jedynie blog. Dotarcie do nowych użytkowników jest coraz trudniejsze, warto zatem stosować wszystkie możliwe środki, aby ich do siebie przekonać i zatrzymać.