News Technologie

Co najlepiej działa w marketingu cyfrowym - Digital media w roku 2018

Trendy,Marketing,2018,Digital Media
Trendy,Marketing,2018,Digital Media

W ciągu ostatnich 15-20 lat w digital marketingu i technologii nastąpiły ogromne zmiany. Jeśli spojrzymy w tył, pierwsze, co rzuci się nam w oczy, to wzrost znaczenia naturalnego i płatnego pozycjonowania, social media, mobilności w tym zwłaszcza smartfona.




Na pytanie zadane przez Smart Insight, który trend marketingowy będzie najważniejszy zarówno dla Ciebie jak i Twojego biznesu w 2018 roku, odpowiedziało 850 marketingowców z różnych branż i różnych stron świata. Pytając o jedno narzędzie z wielu można było wyklarować 3, 5 lub 10 najbardziej popularnych trendów. Zostały wytypowane 3 najlepsze narzędzia z których każde ma ponad 10% głosów. Reszta pokazuje również potencjał optymalizacyjny z różnych obszarów digital marketingu. Ale rzućmy okiem na trzy najlepsze…


Nie jest wielkim zaskoczeniem, że na pierwszym miejscu znajduje się content marketing, ponieważ można go znaleźć zawsze w pierwszej trójce rok do roku. Content marketing postrzegany jest jako podstawowe paliwo, które napędza całą cyfrową komunikację, od wyszukiwań, przez marketing społecznościowy, aż po e-mail marketing i tworzenie stron internetowych, które po prostu konwertują.

Bardziej zaskakującym jest fakt, że na drugiej pozycji znalazło się Big Data. Myślę, że powodem tego jest świadomość marketingowców w kwestii możliwości wykorzystania danych jako czegoś, co możemy nazwać “praktycznym wglądem”, Big Data może zatem pomóc nam w podjęciu odpowiedniej decyzji strategicznej.


Na trzeciej pozycji znalazła się sztuczna inteligencja i maszynowe uczenie się Ta pozycja dopiero w tym roku została poddana głosowaniu i od razu wskoczyła na 3 miejsce. To pokazuje, że zarówno sztuczna inteligencja jak i nowe technologie cieszą się coraz większym zainteresowaniem, bez względu na branżę.

Poniżej lista narzędzi w digital marketingu:

  • Big Data (w tym analiza rynku, konkurencji oraz analizy predykcyjne);
  • Mobile marketing (reklama mobilna, tworzenie aplikacji i stron); 
  • Optymalizacja współczynnika konwersji (CRO) / poprawa jakości stron internetowych;
  • Internet of Things – IoT (Internet rzeczy);
  • Płatny marketing w wyszukiwarkach, np Google AdWords Pay Per Click;
  • Automatyzacja marketingu (w tym CRM, behawioralny marketing e-mailowy, personalizacja stron internetowych);
  • Marketing w mediach społecznościowych, w tym Social CRM (to korzystanie z serwisów społecznościowych, technik i technologii w celu umożliwienia organizacjom nawiązania kontaktu z klientem) oraz Social Customer Care (może być wykorzystywana do odpowiedzi na pytania, rozwiązania problemów czy zapewnienia zwrotów kosztów);
  • Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych (SEO);
  • PR online (wykorzystywanie influencerów); 
  • Wearables (komputer ubierany, urządządzenia ubieralne - ubrania oraz akcesoria zaawansowane technologie techniczne lub komputer np. Apple Watch, rozszerzona rzeczywistość, activity trackers); 
  • Co-marketing (marketing partnerski).


Żadne z tych powyższych punktów nie nosi znamion nowego trendu, natomiast zarówno Big Data i analityka czy Content Marketing i e-maili Marketing jak i Automatyzacja marketingu wciąż zyskują na znaczeniu, co wiąże się z ich większym wykorzystaniem przez coraz to nowsze firmy.


Pytania, które wciąż nurtują, to jak zintegrować digital media z technologią, aby marketing był skuteczniejszy. Jak optymalnie integrować tradycyjne kanały komunikacji marketingowej z digital marketingiem. Jak pokazują badania Smart Insights, tylko 6% firm uważa, że mają optymalnie zintegrowane te kanały komunikacji.


Zintegrowana komunikacja marketingowa (z angielskiego Integrated marketing communications - w skrócie IMC) nie jest tematem o którym się dużo pisze na blogach lub w mediach społecznościowych, ponieważ jest na dość zaawansowanym poziomie. Natomiast wszyscy są podekscytowani najnowszymi innowacjami od Frightful 5 (Amazon, Apple, Microsoft, Facebook, Google). Całkiem niedawno wszyscy byli zachwyceni Animojis w nowym iPhonie X. https://www.youtube.com/watch?v=kEGBkQhAQKk.

Jest to  porywające i ciekawe, ale w żaden sposób nie pomoże to dostarczyć najodpowiedniejszego komunikatu i oferty do osoby która jest celem IMC.


5 TRENDÓW marketingowych, które należy śledzić w 2018 roku



Trend 1. Integracja działań marketingowych w cyklu życia klienta


Jeśli weźmiemy pod uwagę, jak wzrosła rola marketingu i digital marketingu, takie techniki jak mapowanie podróży klienta dla różnych osób zyskują na znaczeniu aby móc dobrać najbardziej odpowiednią komunikację i doświadczenia dla różnych punktów kontaktu w podróży klienta.



Aby móc to wesprzeć lub poprawić efektywność marketingu w digital media, musimy myśleć z punktu widzenia klienta i jego możliwości komunikacyjnych dostępnych w różnych etapach cyklu jego życia jako naszego klienta należy oczywiście wziąć pod uwagę rodzaj biznesu i jego specyfikę by dobrze dobrać strategię.


Propozycja definicji Marketingu związanego z cyklem życia jest następująca:

"Tworzenie strategii zarządzania kontaktami lub komunikacją by ustalić priorytety i integrację wszystkich kanałów komunikacji marketingowej i doświadczeń w celu wspierania potencjalnych klientów i ich klientów w procesie zakupu przy użyciu techniki opierającej się na perswazyjnej, spersonalizowanej komunikacji.”


Smart Insights zaprojektowało narzędzie, które pomaga zobrazować wszystkie potencjalne punkty styczności klienta z mediami. Dzięki temu możesz przeprowadzić analizę luk użycia i skuteczności komunikatów w cyklu życia, których używasz w stosunku do tych, których możesz użyć by zwiększyć skuteczność komunikacji.


Trend 2. Wdrożenie personalizacji w cyklu zakupowym użytkownika / doświadczenie klienta.

Jest to znacznie bardziej zaawansowane i głębsze testowanie odpowiednio atrakcyjnych treści na stronie - praktycznie tak samo jak przy testach A/B. Treść na stronie www dobieramy pod konkretny profil użytkownika, pod uwagę bierzemy, na początek miejsce Klienta na ścieżce zakupowej, następnie określone cechy jakimi posługuje się jakimi się posługuje na swojej ścieżce życia, i dzięki którym można go opisać, i dopisać mu poszczególne zachowania i w kontrakcie z określonymi treściami przyśpieszyć decyzje zakupową.


Metodę personalizacji treści przedstawia poniższa Piramida Personalizacji Doświadczeń



3 klasy przedstawione na piramidzie to:

1. Optymalizacja. Testy A/B lub testy wielowymiarowe. Eksperymenty strukturalne.


2. Segmentacja. Podział użytkowników na segmenty inaczej grupy docelowe.

Segmentacja według zainteresowań, wzorca zachowań itd. Tak, żeby poszczególny profil miał cechy wspólne, które można “zobrazować” (np. Młodzi ludzie, po studiach, na wakacje jeżdżący do krajów europy zachodniej, mający samochód, kredyt hipoteczny, będący w związku partnerskim) Do profilu tego typu potrafimy oraz wiemy jak stworzyć content na naszej stronie www z dopasowaną treścią, która zwiększa trafność i konwersję, wiemy na co zwrócić szczególnie uwagę i o co zadbać, bo na podstawie danych cech możemy dowiedzieć się na czym takiej grupie zależy, jak użyć języka korzyści w odpowiednich etapach ścieżki zakupowej. Każdy profil z segmentu będzie jeszcze wymagał innych ręcznych reguł i kreatywności by jeszcze bardziej zwiększyć precyzje.


3. Personalizacja 1:1. Zastosowanie technologii sztucznej inteligencji (AI) gwarantującej indywidualne doświadczenie każdemu Klientowi (nie profilom). 1-1 wykorzystuje te same zasady co optymalizacja i segmentacja, ale oferuje rozwiązanie skalowania - to zupełnie inne podejście.

Reasumując głównym trendem w personalizacji jest wzrost wykorzystania sztucznej inteligencji, a nie reguł ręcznych. Również możemy spodziewać się, że usługi personalizacji stron www (dopasowanych pod profile użytkowników) zastosowane zostaną we wszystkich prawie sektorach działalności.



Trend 3. Wprowadzenie w marketing automation inteligentnych procesów machine learning.


Proces, który odbywa się automatycznie na podstawie wyników które zbierane są w czasie rzeczywistym.

Raporty dostępne w sieci pokazują, że wiele firm nie jest w stanie wdrożyć procesów automatyzacji np. w kanale e-mailingu, pomimo powszechnego wykorzystania systemów automatyki. Także szansa na odsetek firm, które nie są w stanie ustalić pełnej ścieżki kontaktów w cyklu życiowym Klienta jest bardzo prawdopodobna.


Co ciekawie i zarazem zaskakujące przy rozwiniętej automatyzacji e-mailingowej w takim stopniu jak dotąd, nadal NIKT nie korzysta z treści dynamicznych w e-mail marketingu. (A jeśli macie jakiś przykład to proszę podeślijcie)


Raport o inicjatyw w kanale e-mail marketingu jest szokujący. 50% firm nie stosuje targetowania w wiadomościach mailowych. 29% stosuje jedynie podstawową segmentację, i mniej niż 15% korzysta z segmentacji i personalizacji przekazu.



Trend 4. Wdrożenie aplikacji społecznościowych jako element obsługi Klienta


Zwiększające się wykorzystywanie zautomatyzowanych komunikatorów aplikacji społecznościowych do Obsługi Klientów jest trendem i możliwością z której już staramy się korzystać. Ponad połowa (61%) odbiorców mobilnych korzystała z Messengera a druga używała WhatsApp (50%). Obie te aplikacje to własność Facebooka. Łatwość i szybkość kontaktu to dla użytkowników ogromne ułatwienie kontaktu z firmą i zrozumienie i zaspokojenie potrzeb ludzi, którzy preferują taki właśnie typ kontaktu z otoczeniem.



Trend 5. Materiały video towarzyszące Klientowi w cyklu życia.


Priorytet video rośnie samoczynnie napędzany przez użytkowników social media (Facebook, Youtube, Twitter, Instagram, Snapchat). Co ciekawe liczba unikalnych użytkowników i wyszukiwań w najpopularniejszej wyszukiwarce video tj.Youtube jest większa niż w Google.


To pokazuje nam i przypomina możliwości z wykorzystania video marketingu w ścieżce życia Klienta.


Co ciekawe, rozszerzona i wirtualna rzeczywistość są ściśle powiązane z video, a mimo że śledzimy nowinki na bieżąco to w tym roku było mało przykładów wykorzystania tej technologii a nawet można mówić o pewnym spadku, jeśli jednak są a wy macie przykłady, dajcie nam znać.



Przedstawiłem 5 najważniejszych trendów na 2018 rok. Wynika z tego, że transformacja Digitalu, czyli podążanie za użytkownikiem w zależności od potrzeby wraz z odpowiednim komunikatem marketingowym następuje. Każda transformacja niesie za sobą pewne skutki, ta będzie wymagała zaangażowania większej ilości ludzi do koordynacji działań, co z punktu widzenia nowych miejsc pracy jest pozytywne. Transformacja Digitalu dopiero się rozkręca, a jej przyszłość jawi się ciekawie. Na wyniki jednak będziemy musieli trochę poczekać.

Mateusz
.

Czego potrzebujesz?

Strony internetowej

Systemu informatycznego

Aplikacji mobilnej

Projektu graficznego

Wsparcia technicznego

Chatbota

Preferowana forma kontaktu

Podaj dane kontaktowe

Administratorem danych osobowych jest HighSolutions sp. z o.o. (dalej „Spółka”) z siedzibą w Tarnowie Podgórnym, ul. Szkolna 21/1, 62-080 Tarnowo Podgórne, adres email kontakt@highsolutions.pl. Szczegółowe informacje o przetwarzaniu danych osobowych znajdują się w polityce prywatności.

Dziękujemy!

Odezwiemy się wkrótce