Zarządzanie

Najlepszy benefit świąteczny dla pracowników w Twojej firmie

benefity świąteczne,benefity,boże narodzenie,turkusowe zarządzanie,satysfakcja z pracy
benefity świąteczne,benefity,boże narodzenie,turkusowe zarządzanie,satysfakcja z pracy

Listopad. Czas gdy z drzew spadają liście, a w dziale HR trzeba już pomyśleć o świętym mikołaju. I jak co roku pada pytanie: 

Co kupimy pracownikom na święta?

Cokolwiek wybierzecie, wiecie, że od części załogi usłyszycie w stołówce komentarze w stylu: Ale to już było... albo: Zamiast tego, dalibyście nam wyższe wypłaty!

I tak źle i tak niedobrze. 

Co zrobić, aby zespół poczuł choć trochę "magię świąt" i nie miał powodów do narzekania? W tym artykule podpowiem Ci, jak możesz wykorzystać powracający co roku jak bumerang temat benefitów świątecznych, aby zwiększyć motywację i zaangażowanie zespołu!



Paczka na święta? Nie dziękuję


 Masz budżet na benefity świąteczne i zastanawiasz się, jaki prezent najbardziej zadowoli pracowników? Odpuść sobie tę rozkminę. Pamiętasz jak za dzieciaka rozpakowując prezent pod choinką spotkały Cię gorycz i rozczarowanie? Dokładnie to samo czują twoi koledzy, znajdując w "paczce na święta" kawę rozpuszczalną i majonez. A co gdy znajdą w kopercie bony na zakupy za 100zł? Wtedy zapytają: "czemu tak mało?". Najlepsze co możesz zrobić w tej sytuacji to... nie kupować im absolutnie nic.

Aby zespół był zadowolony z tego, co dostał na święta, należy pozwolić mu samodzielnie o tym zadecydować. Dokładnie tak samo jest z każdym innym procesem w firmie - jeśli ludzie realizują własne pomysły, to są o wiele bardziej do nich przywiązani, a w efekcie - zadowoleni z ich realizacji. Co z tego, że ich pomysł nie spodoba się komuś z innego działu? To w końcu ich część budżetu świątecznego. Niech zrobią z nim to, na co mają ochotę. No chyba, że kręci Cię kupienie wszystkim tego samego, nuda i wysłuchiwanie narzekania. Wybór należy do Ciebie.


nietrafione benefity: mikołaj z prezentami

W taki sposób możesz zorganizować w swojej firmie proces wyboru benefitów przez zespoły:

  • podziel budżet benefitów świątecznych na działy, np. wyliczając kwotę na 1 pracownika i lokując budżet w każdym dziale proporcjonalnie do ilości członków zespołu.
  • poinformuj działy o tym, że w tym roku same decydują co dostaną na święta i jaki budżet przysługuje każdemu działowi. Uargumentuj decyzję o oddaniu działom odpowiedzialności za wybór benefitów i nie zapomnij wspomnieć o tym czym kierowaliście się dzieląc budżet właśnie w ten sposób. To pomoże w uniknięciu zbędnych nieporozumień. 
  • przygotuj ankietę dla każdego działu, np w bezpłatnym formularzu google i roześlij do wszystkich pracowników. Zadaj w niej pytanie otwarte: "Na co chciałbyś wydać budżet benefitów świątecznych w ramach swojego działu?" (możesz napisać od razu, jakie opcje nie będą na pewno brane pod uwagę, bo byłyby niezgodne z polityką firmy). Daj pracownikom tydzień czasu na udzielenie odpowiedzi.
  • zbierz odpowiedzi i stwórz zestawienie najczęściej pojawiających się propozycji dla każdego działu. Wybierz od 3 do 5 najpopularniejszych w każdym z nich.
  • wyślij kolejną ankietę do działów. Umieść w niej na początku informację o tym ile głosów zebrały w poprzedniej ankiecie najpopularniejsze pomysły. W tej ankiecie zadaj 1 pytanie zamknięte: "który z poniższych pomysłów chcesz, aby został zrealizowany w twoim dziale?" Jako odpowiedzi wpisz od 3 do 5 najpopularniejszych pomysłów z wcześniejszej ankiety. Daj pracownikom od kilku dni do tygodnia czasu na udzielenie odpowiedzi.
  • poinformuj pracowników o tym jakie pomysły zwyciężyły we wszystkich działach. Na pewno będą ciekawi tego, co wymyślili ich koledzy i koleżanki z innego piętra. Być może któryś dział postanowi dołączyć do innego i połączyć swoje budżety, żeby wspólnie zrobić coś bardziej spektakularnego ;)



pracownicy sami decydują o wykorzystaniu kapitału: zadowoleni pracownicy obok skrzyni

I coś extra:

  • przeprowadź anonimową ankietę satysfakcji z wdrożonego procesu decydowania o benefitach. Zrób to, żeby upewnić się, które elementy procesu wymagają dopracowania w przyszłości, żeby za rok poszło wam łatwiej. Rekomenduję przeprowadzenie takiej ankiety od razu po ogłoszeniu wyników (w przypadku, w którym do twoich uszu doszłyby korytarzowo informacje o niezadowoleniu pracowników) albo dopiero w grudniu, po zrealizowaniu przez działy swoich pomysłów na świąteczne benefity.
  • obserwuj realizację pomysłów na benefity w działach. Jeśli zespół wydał budżet na świąteczną imprezę integracyjną - poproś ich o kilka zdjęć i zrób z tego (za ich zgodą!) employer brandingowy post na facebook lub instagram firmy. A przynajmniej wrzuć info ze zdjęciami do firmowego intranetu lub slacka. Jeśli w jakimś dziale nie poszli na całość i postanowili wydać budżet na coś bez polotu, to będą mieć przynajmniej inspirację na kolejny rok, albo już na Zajączka. O ile zechcesz wdrożyć proces samodecydowania o benefitach jako stały element krajobrazu w Twojej firmie. :)

Good luck!


O nas:

Jesteśmy HighSolutions, software house z Poznania. Praktykujemy model turkusowego zarządzania, dlatego u nas samodecydowanie, czyli samozarządzanie jest na porządku dziennym. Dzięki temu zaangażowanie i satysfakcja z pracy w naszym zespole utrzymuje się stale na wysokim poziomie 8-9/10 w pomiarach popularnego narzędzia Officevibe. Jeśli mój artykuł Cię zainspirował, albo masz ciekawą refleksję na ten temat - napisz do mnie, albo zostaw komentarz!


Turkusowe praktyki na zwiększenie satysfakcji i zaangażowania w Twojej firmie 

Dowiedz się więcej

Marcin Woś
.

Czego potrzebujesz?

Strony internetowej

Systemu informatycznego

Aplikacji mobilnej

Projektu graficznego

Wsparcia technicznego

Chatbota

Preferowana forma kontaktu

Podaj dane kontaktowe

Administratorem danych osobowych jest HighSolutions sp. z o.o. (dalej „Spółka”) z siedzibą w Tarnowie Podgórnym, ul. Szkolna 21/1, 62-080 Tarnowo Podgórne, adres email kontakt@highsolutions.pl. Szczegółowe informacje o przetwarzaniu danych osobowych znajdują się w polityce prywatności.

Dziękujemy!

Odezwiemy się wkrótce