Najlepszy benefit świąteczny dla pracowników w Twojej firmie
Listopad. Czas gdy z drzew spadają liście, a w dziale HR trzeba już pomyśleć o świętym mikołaju. I jak co roku pada pytanie:
Co kupimy pracownikom na święta?
Cokolwiek wybierzecie, wiecie, że od części załogi usłyszycie w stołówce komentarze w stylu: Ale to już było... albo: Zamiast tego, dalibyście nam wyższe wypłaty!
I tak źle i tak niedobrze.
Co zrobić, aby zespół poczuł choć trochę "magię świąt" i nie miał powodów do narzekania? W tym artykule podpowiem Ci, jak możesz wykorzystać powracający co roku jak bumerang temat benefitów świątecznych, aby zwiększyć motywację i zaangażowanie zespołu!
Paczka na święta? Nie dziękuję
Masz budżet na benefity świąteczne i zastanawiasz się, jaki prezent najbardziej zadowoli pracowników? Odpuść sobie tę rozkminę. Pamiętasz jak za dzieciaka rozpakowując prezent pod choinką spotkały Cię gorycz i rozczarowanie? Dokładnie to samo czują twoi koledzy, znajdując w "paczce na święta" kawę rozpuszczalną i majonez. A co gdy znajdą w kopercie bony na zakupy za 100zł? Wtedy zapytają: "czemu tak mało?". Najlepsze co możesz zrobić w tej sytuacji to... nie kupować im absolutnie nic.
Aby zespół był zadowolony z tego, co dostał na święta, należy pozwolić mu samodzielnie o tym zadecydować. Dokładnie tak samo jest z każdym innym procesem w firmie - jeśli ludzie realizują własne pomysły, to są o wiele bardziej do nich przywiązani, a w efekcie - zadowoleni z ich realizacji. Co z tego, że ich pomysł nie spodoba się komuś z innego działu? To w końcu ich część budżetu świątecznego. Niech zrobią z nim to, na co mają ochotę. No chyba, że kręci Cię kupienie wszystkim tego samego, nuda i wysłuchiwanie narzekania. Wybór należy do Ciebie.
W taki sposób możesz zorganizować w swojej firmie proces wyboru benefitów przez zespoły:
- podziel budżet benefitów świątecznych na działy, np. wyliczając kwotę na 1 pracownika i lokując budżet w każdym dziale proporcjonalnie do ilości członków zespołu.
- poinformuj działy o tym, że w tym roku same decydują co dostaną na święta i jaki budżet przysługuje każdemu działowi. Uargumentuj decyzję o oddaniu działom odpowiedzialności za wybór benefitów i nie zapomnij wspomnieć o tym czym kierowaliście się dzieląc budżet właśnie w ten sposób. To pomoże w uniknięciu zbędnych nieporozumień.
- przygotuj ankietę dla każdego działu, np w bezpłatnym formularzu google i roześlij do wszystkich pracowników. Zadaj w niej pytanie otwarte: "Na co chciałbyś wydać budżet benefitów świątecznych w ramach swojego działu?" (możesz napisać od razu, jakie opcje nie będą na pewno brane pod uwagę, bo byłyby niezgodne z polityką firmy). Daj pracownikom tydzień czasu na udzielenie odpowiedzi.
- zbierz odpowiedzi i stwórz zestawienie najczęściej pojawiających się propozycji dla każdego działu. Wybierz od 3 do 5 najpopularniejszych w każdym z nich.
- wyślij kolejną ankietę do działów. Umieść w niej na początku informację o tym ile głosów zebrały w poprzedniej ankiecie najpopularniejsze pomysły. W tej ankiecie zadaj 1 pytanie zamknięte: "który z poniższych pomysłów chcesz, aby został zrealizowany w twoim dziale?" Jako odpowiedzi wpisz od 3 do 5 najpopularniejszych pomysłów z wcześniejszej ankiety. Daj pracownikom od kilku dni do tygodnia czasu na udzielenie odpowiedzi.
- poinformuj pracowników o tym jakie pomysły zwyciężyły we wszystkich działach. Na pewno będą ciekawi tego, co wymyślili ich koledzy i koleżanki z innego piętra. Być może któryś dział postanowi dołączyć do innego i połączyć swoje budżety, żeby wspólnie zrobić coś bardziej spektakularnego ;)
I coś extra:
- przeprowadź anonimową ankietę satysfakcji z wdrożonego procesu decydowania o benefitach. Zrób to, żeby upewnić się, które elementy procesu wymagają dopracowania w przyszłości, żeby za rok poszło wam łatwiej. Rekomenduję przeprowadzenie takiej ankiety od razu po ogłoszeniu wyników (w przypadku, w którym do twoich uszu doszłyby korytarzowo informacje o niezadowoleniu pracowników) albo dopiero w grudniu, po zrealizowaniu przez działy swoich pomysłów na świąteczne benefity.
- obserwuj realizację pomysłów na benefity w działach. Jeśli zespół wydał budżet na świąteczną imprezę integracyjną - poproś ich o kilka zdjęć i zrób z tego (za ich zgodą!) employer brandingowy post na facebook lub instagram firmy. A przynajmniej wrzuć info ze zdjęciami do firmowego intranetu lub slacka. Jeśli w jakimś dziale nie poszli na całość i postanowili wydać budżet na coś bez polotu, to będą mieć przynajmniej inspirację na kolejny rok, albo już na Zajączka. O ile zechcesz wdrożyć proces samodecydowania o benefitach jako stały element krajobrazu w Twojej firmie. :)
Good luck!
O nas:
Jesteśmy HighSolutions, software house z Poznania. Praktykujemy model turkusowego zarządzania, dlatego u nas samodecydowanie, czyli samozarządzanie jest na porządku dziennym. Dzięki temu zaangażowanie i satysfakcja z pracy w naszym zespole utrzymuje się stale na wysokim poziomie 8-9/10 w pomiarach popularnego narzędzia Officevibe. Jeśli mój artykuł Cię zainspirował, albo masz ciekawą refleksję na ten temat - napisz do mnie, albo zostaw komentarz!