Czy warto posiadać fanpage firmowy?
Powstała w 2004 roku kameralna internetowa platforma, stworzona przez grupę studentów Uniwersytetu Harvarda, początkowo celowała w zainteresowanie ludzi takich jak oni – młodych Amerykanów, członków społeczności uniwersyteckiej. Studencki projekt, na fali swojej popularności, w ciągu kilku miesięcy stał się serwisem społecznościowym, opanowującym nie tylko kraj, ale cały świat.
Obecnie około 2
miliardy ludzi na kuli ziemskiej to użytkownicy Facebooka. Wśród nich jest 15
milionów Polaków. Ta ostatnia liczba stanowi jednocześnie 64 procent
użytkowników Internetu w kraju nad Wisłą. A to z kolei oznacza, że więcej niż
co druga osoba używająca Internetu w Polsce, jest aktywnym użytkownikiem
Facebooka.
Aktywny użytkownik – to znaczy jaki?
Używanie
Facebooka dawno już przestało kojarzyć się tylko z podglądaniem codziennego
życia znajomych. Serwis ten stał się właściwie nowym medium, za pomocą którego
jego użytkownicy zapewniają sobie dostęp do najnowszych informacji,
publicystyki na dowolnym poziomie, oraz zróżnicowanej rozrywki. Świadome i
regularne korzystanie z serwisu społecznościowego, jakim jest Facebook, może
zupełnie zastąpić inne media. Nie wspominając o ułatwionym i darmowym kontakcie
ze znajomymi. W zależności od tego, jakie osoby i strony decydujemy się obserwować,
możemy znaleźć na Facebooku właściwie wszystko. A ponieważ lubimy mieć wszystko
pod ręką, chętnie wybieramy to rozwiązanie.
Skoro więc
Facebook jest medium naszych czasów, skupiającym jak soczewka wszystkie treści,
jakich niegdyś oczekiwaliśmy od tradycyjnych środków przekazu, to gdzie opłaca
się bardziej być ze swoją ofertą, jeśli nie właśnie tam?
Chodź na Facebooka, Twoi klienci już tam są
W świetle powyższych danych i wniosków, pytanie, czy warto prowadzić fanpage swojej firmy na Facebooku, wydaje się nieomal bezzasadne. Oczywiście, że warto. Warto też jednak, dla pełnej jasności, wyliczyć, jakie korzyści wynikają z (odpowiedniego) prowadzenia fanpage'a firmowego.
1. Facebook to rynek
To wprawdzie
wirtualna rzeczywistość, ale jej uczestnikami są prawdziwi ludzie, dokładnie ci
sami, którzy chodzą po ulicy i odwiedzają centra handlowe. Z badań wynika, że
około 70% klientów szuka informacji o interesujących ich produktach i usługach
właśnie w social mediach.
2. Wizerunek marki
Zaistnienie na
Facebooku jest wyjściem do klienta, zmniejszeniem dystansu pomiędzy nim a
marką, umożliwieniem mu nawiązania bezpośredniego kontaktu. Natomiast
prowadzenie fanpage'a swojej firmy na Facebooku, pozwala wykreować jej
wizerunek w dowolny właściwie sposób. Sprawdź nasz wpis o tym jak go zbudować, by odnieść sukces.
3. Tworzenie społeczności
Zbieranie fanów
wokół profilu firmy na Facebooku, pozwoli z czasem na utworzenie prawdziwej
społeczności zgromadzonej wokół marki. Obserwując aktywność marki na portalu,
wchodząc z nią w bezpośredni kontakt (poprzez reakcje na posty, komentarze i
wiadomości), ludzie dostają szansę na zaprzyjaźnienie się z nią. A stąd już
tylko krok do bycia jej fanem, lub nawet ambasadorem.
4. Rozpoznawalność marki
Marka, która jest
na Facebooku, ma szanse stawać się coraz lepiej widoczna i coraz bardziej rozpoznawalna.
Wystarczy, że ktoś polubi zamieszczony przez nią na fanpage'u post, aby
dowiedzieli się o tym wszyscy jego znajomi. Tak działa Facebook. Stwarza to
ogromne możliwości docierania do nowych odbiorców. Wystarczy prowadzić profil w
przemyślany sposób i zamieszczać na nim wartościowy content.
5. Realna sprzedaż
Fanpage to nie tylko angażujące posty, zachęcające do udostępnień obrazki, czy skłaniające do dyskusji infografiki. Na fanpage'u marki można zamieszczać linki do własnej strony internetowej lub do landing page i bezpośrednio przekierowywać na nie ruch - zobacz czym jest landing page i jak go wykorzystać. Facebook daje również coraz bardziej rozbudowane możliwości targetowania reklamy płatnej, kierującej na przykład do sklepu online.
Już kilka powyższych punktów daje jasność co do tego, że Facebook, jak żadne inne miejsce w Sieci, stwarza okazje do nawiązania szczególnych relacji z potencjalnymi klientami. Nie zaszkodzi wspomnieć też o tym, że platforma ta udostępnia użytkownikom prowadzącym fanpage wgląd do statystyk, który nie tylko umożliwia monitorowanie zasięgów postów, ale dostarcza też wielu cennych informacji na temat odbiorców strony. Dodatkowym plusem jest fakt możliwości promowania postów na Facebooku za stosunkowo niewielką cenę. Prowadzenie fanpage'a swojej firmy wydaje się być zatem rozwiązaniem ze wszech miar korzystnym. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że trzeba to robić w sposób przemyślany – e-PR to broń obosieczna, która jest w stanie zapewnić duży rozgłos – ten pozytywny, jak i negatywny. Dlatego czasem warto powierzyć opiekę nad profilem firmowym fachowcom – freelancerom lub agencjom marketingowym/interaktywnym.