Dlaczego warto mieć chatbota, czyli o zwiększeniu sprzedaży w Internecie
Prowadząc biznes związany ze sprzedażą produktów lub usług w Internecie, naturalnym jest korzystanie z rozwiązań i możliwości, które pozwolą nam działać skuteczniej i zwiększać sprzedaż. Szczególnie atrakcyjnym obszarem są nowe technologie i szanse, jakie za nimi idą. Wśród dostępnych nowości, na szczególną uwagę zasługują boty, które możemy wykorzystać w aplikacji Facebook Messenger. Przyjrzyjmy się więc temu, jak sprzedawać w Internecie za ich pomocą, jakie mają zalety oraz w jaki sposób możemy je wykorzystać, by odnieść sukces w branży e-commerce.
Dlaczego warto wykorzystywać bota - twarde dane
Boty pozytywnie wpływają na wzrost sprzedaży - to fakt, z którym trudno dyskutować. Dla wielu z nas jest to podstawowy argument za stosowaniem tej nowoczesnej technologii. Przyjrzyjmy się więc danym dotyczącym zastosowania botów w branży e-commerce.
Przede wszystkim warto uświadomić sobie jak popularną aplikacją jest Messenger. W naszym kraju korzysta z niego aż 11 milionów użytkowników. Co więcej, od 50 do 90 procent z nich wchodzi w interakcję z botami. To naprawdę imponujący wynik.
Boty cechują się również znacznie lepszą klikalnością treści reklamowych. W czasach, gdy w przypadku tradycyjnych e-maili możemy mówić o klikalności na poziomie raptem 20%, boty mogą poszczycić się aż 80% wskaźnikiem. Click to Tweet
To bardzo ważne informacje dla osób planujących strategie marketingowe. Widać bowiem jak na dłoni, że w dobie coraz mniejszej docieralności kampanii mailowych oraz obcinania zasięgu postów na portalach społecznościowych (np. na Facebooku), forma dotarcia do klienta za pomocą chatbotów to doskonała alternatywa, którą warto wziąć pod uwagę - tym bardziej, że posiada ona również inne zalety.
Porównanie e-mail marketingu z kampanią na Facebook messengerze. Źródło danych: https://neilpatel.com/blog/open-rates-facebook-messenger
Zalety dla marketerów
Facebook Bot to rozwiązanie, które przynosi wiele korzyści również marketerom. Wśród nich warto wymienić nie tylko tak oczywiste jak szybsza i tańsza obsługa klienta, ale również możliwość pozyskiwania nowych klientów wśród osób, które dużo czasu spędzają w Sieci wykorzystując urządzenia mobilne (ta grupa w naszym kraju ciągle rośnie). Co więcej, dzięki botom możliwe jest finalizowanie zakupów z poziomu urządzenia mobilnego, co pozytywnie wpływa na wzrost sprzedaży. Nie bez znaczenia jest również fakt, że boty to wciąż nowość, której wdrożenie może dać nam przewagę nad konkurencją. Tym bardziej, że użytkownicy cenią sobie to rozwiązanie i chętnie wchodzą z nim w interakcje.
Dowiedz się więcej o Chatbocie
Dowiedz się więcej
Oszczędność czasu i pieniędzy
Wykorzystanie chatbota w prowadzeniu sprzedaży w Internecie ma wiele zalet. Przede wszystkim jednak pozwala oszczędzać zarówno pieniądze, jak i nasz czas. W przypadku pieniędzy mowa głównie o zmniejszeniu nakładów potrzebnych na zapewnienie dostatecznej liczby pracowników zajmujących się działem obsługi klienta. Dzięki botom konsultanci mogą zająć się jedynie najbardziej nietypowymi sprawami. Szacuje się, że boty są w stanie poradzić sobie aż z 70%. zadań wykonywanych przez client service.
Co więcej, bot pozwala zachować płynność w komunikacji - niezależnie od tego ile osób jednocześnie zadaje pytanie. Jest również doskonałym rozwiązaniem pozwalającym utrzymać kontakt z klientem. Musimy bowiem mieć świadomość, że w dzisiejszych czasach klient nie chce czekać na odpowiedź firmy zbyt długo. Wszystkim nam zależy na czasie, dlatego często nie otrzymując odpowiedzi po prostu rezygnujemy z oferty danej firmy wybierając konkurencję, która działa sprawniej. Dlatego też wykorzystanie bota w komunikacji z klientami to doskonały pomysł – przekłada się bowiem wprost na zwiększenie sprzedaży. Warto też dodać, że zastosowanie tej nowoczesnej technologii nie musi wiązać się z wielkimi nakładami finansowymi. Większość klientów ma bowiem swój profil na Facebooku, więc rozpoczęcie interakcji z botem nie będzie wymagało dodatkowych aktywności.
Co z klientami?
Mówiąc o korzyściach związanych z korzystaniem z bota Facebook Messengera, nie możemy skupiać się wyłącznie na jego zaletach, z których korzysta firma. Wszyscy wiemy bowiem doskonale, że zadowolenie klienta ma również ogromne znacznie. Sprawdźmy więc, czy boty są w stanie wpłynąć na nie pozytywnie.
Odpowiedź na to pytanie jest jak najbardziej twierdząca. Klienci chętnie wchodzą w interakcję z botami i doceniają możliwości, które otrzymują dzięki temu rozwiązaniu. Jest to przede wszystkim brak konieczności wychodzenia z wykorzystywanych komunikatorów, a więc spora wygoda. Klient może w każdej chwili zadać pytanie, bez konieczności poszukiwania innej strony czy wysyłania maila - nie przerywając nawet rozmowy ze znajomymi.
Co więcej, bot ma możliwość zapamiętania profilu konkretnego użytkownika (np. rozmiaru noszonych przez niego ubrań, upodobań, często kupowanych produktów), dzięki czemu znacząco przyspiesza proces sprzedaży, co jak wiadomo w dzisiejszych czasach również ma znaczenie dla klientów. Odbiorca, który korzysta z pomocy bota, otrzymuje bowiem informacje przede wszystkim o produktach, które dopasowane są do jego potrzeb, zainteresowań oraz upodobań. Boty korzystają między innymi z informacji o poprzednich wyborach klienta, a także z danych demograficznych, które udostępniane są przez użytkowników na ich profilach. Sprzedaż staje się dzięki temu znacznie bardziej efektywna, a sam klient jest znacznie bardziej zadowolony z obsługi, która zdaje się „rozumieć jego potrzeby” i znajduje odpowiednie dla niego rozwiązania.
Warto również dodać, że Facebook Messenger Bot to znacznie szybsza odpowiedź na nasze pytania. Możliwe jest to dzięki wbudowaniu FAQ, czyli zestawu pytań najczęstszych zadawanych przez klientów oraz odpowiedzi na nie. Z rozwiązania takiego korzysta obecnie większość sklepów i firm prowadzących działalność w Sieci. Zazwyczaj FAQ ma formę listy pytań, z których klient sam musi znaleźć to, które chciał zadać. Skutkiem tego często zniechęca się i nie otrzymuje odpowiedzi jakiej potrzebuje. W przypadku bota wystarczy, że zada pytanie, a bot automatycznie udzieli mu odpowiedzi, bazując na treściach weń wbudowanych. Klient nie musi więc samodzielnie przeszukiwać FAQ na stronie internetowej, by otrzymać satysfakcjonującą go odpowiedź. To spora oszczędność czasu.
Jak widać, wykorzystywanie AI (sztucznej inteligencji) w prowadzeniu sprzedaży w Internecie, to nowość, która ma przed sobą świetlaną przyszłość. Popularność botów będzie rosła. Dlatego też, warto być o krok przed wszystkimi i już dziś zainwestować w nowoczesne technologie. Tym bardziej, że wyróżniają się one naprawdę dużą skutecznością i mogą przynieść nam niemałe oszczędności.