UX/PM

5 wskaźników, dla których warto analizować ruch na stronie internetowej

analityka,analiza,seo,usability,analytics,konwersja,strona internetowa,sklep
analityka,analiza,seo,usability,analytics,konwersja,strona internetowa,sklep

Wielogodzinne sesje nad SEO konsumujące potężne marketingowe budżety w celu wygenerowania pożądanego ruchu na stronie to nie wszystko. Okazuje się, że wskaźnik odwiedzin nie jest prawdziwą miarą sukcesu. Do jego osiągnięcia potrzeba nieco więcej. 

Każda strona internetowa ma swój cel, łatwiej lub trudniej mierzalny. W przypadku tych mierzalnych, będąc właścicielem witryny, zazwyczaj ma się świadomość ile razy udaje się konkretny cel zrealizować w danym czasie oraz jaką wartość to niesie. Natomiast, kluczową daną która generuje korzyść analityczną, na bazie której możemy podejmować istotne działania, jest współczynnik konwersji.

Współczynnik konwersji to najbardziej kluczowy pomiar, dający bardzo cenną informację o sukcesie. Współczynnikiem konwersji jest stosunek liczby spełnionych zdarzeń (celów) do całkowitej liczby wizyt. W przypadku branży usługowej, cel to np. wypełnienie formularza kontaktowego, na stronie produktowej natomiast może to być zarejestrowanie konta, a w przypadku sklepu dokonanie zakupu. 

Przykładowy tunel konwersji - 1000 wejść na stronę, 300 przejścia na stronę produktu, 100 produkt włożony do koszyka, 50 dojście do strony płatności, 2 zakup - współczynnik konwersji = 0,2%

Współczynnik konwersji to najbardziej kluczowy pomiar, dający bardzo cenną informację o sukcesie.

Kluczem do zrozumienia dlaczego analityka ruchu na stronie jest tak ważna, jest uświadomienie sobie, że odpowiednia i regularna optymalizacja interfejsu może zwiększyć konwersję nawet kilkukrotnie. To wszystko przy niezmienionych kosztach marketingowych! Dlatego konieczne jest regularne analizowanie i optymalizowanie witryny pod kątem poniżej wymienionych wskaźników. Co ważne, to coś więcej niż tylko dane liczbowe...


  1. Wielkość i źródło ruchu (Traffic source)
  2. Liczba unikalnych użytkowników i informacja, w jaki sposób dotarli na stronę.

    Dane o tym, z jakiego źródła pochodzi największy ruch są istotne do określenia skuteczności strategii działań marketingowych i SEO.




  3. Współczynnik odrzuceń (Bounce rate)
  4. Ogólny wyznacznik poziomu zaangażowania użytkowników i wartości treści.

    BR = L1/Lc

    BR = bounce rate (współczynnik odrzuceń)

    L1 = liczba odwiedzających jedną stronę
    Lc = liczba wszystkich wizyt całej domeny

    Jaki jest dobry współczynnik odrzuceń?

    Procent odrzuceń zależy od wielu czynników m.in.: natury branży i rodzaju biznesu. Zazwyczaj przyjmowana jest wartość na poziomie ok. 50%.




  5. Ile stron i jak długo są przeglądane (Pages / Average Session Duration)
  6. Średnia liczba podstron przeglądana przez użytkowników oraz średni czas odwiedzin.

    Jak powinny wyglądać liczby w tej statystyce?

    Można przyjąć, że przy dobrze targetowanej grupie odbiorczej, odwiedzający średnio powinien zobaczyć przynajmniej 2 strony, a średni czas przebywania w witrynie wahać się pomiędzy 2-3 minutami.




  7. Jak często spełniany jest cel (Conversion Rate)

  8. Cr=Lk/Lc

    Cr= conversion rate
    Lk= liczba spełnionych celów
    Lc= liczba wszystkich wizyt całej domeny


    Jaki jest typowy współczynnik konwersji?

    Przyjętym standardem jest 2%. Ta wartość zawsze zależy od rodzaju celów i branży. Na pewno, gdy jest on niższy, należy zwrócić uwagę na rozlokowanie przycisków CTA, optymalność procesu zakupowego oraz dostępność, użyteczność i prostotę obsługi formularzy.




  9. Sposób korzystania z witryny (Usability)
  10. Co cieszy się największą popularnością? Co jest zbyt mało zauważalne? Jakie zachowania są praktykowane?

    Użyteczność strony internetowej (usability) nie jest mierzalna za pomocą diagramów ponieważ odnosi się do ogółu zachowań i wrażeń użytkowników - User Experience. Doświadczenia grupy docelowej są bardzo indywidualne i podyktowane przez typowe dla niej przyzwyczajenia, zastosowany User Interface, układy elementów, kolorystykę, czy grafikę. Oznacza to, że UX i UI, nie licząc treści, mają główny wpływ na pomyślne statystyki. Dlatego ważna jest dobra analityka, a można ją przeprowadzać za pomocą ciekawych narzędzi do generowania heatmap i nagrań z odwiedzin.





Czym analizować?

Używamy kilka serwisów i aplikacji, które są przydatne przy analizie konwersji stron internetowych. Poniższe zestawienie to nasze subiektywne odczucia względem ich użytkowania.

Google Analytics

Google AnalyticsGoogle Analytics jest podstawowym narzędziem analitycznym. Warto z niego korzystać.

Najpopularniejsze i jedno z najbardziej rozbudowanych darmowych narzędzi do analityki serwisów www. Google Analytics umożliwia złożone śledzenie ruchu, generowanie raportów, wyznaczanie celów i pożądanych zdarzeń. 

Mocna strona: Możliwość zliczania liczby kliknięć w wybrane elementy. Jest to jedna z najbardziej wartościowych funkcjonalności. Mogą to być m.in.: pobrania, kliknięcia w bannery, odtwarzania filmów, przeniesienie produktów do koszyka, przejście do kolejnego etapu formularza. Dzięki tej funkcji  dokładnie śledzimy konwersję oraz na bieżąco wykrywamy największe przeszkody. Jesteśmy w stanie dowiedzieć się np. na którym kroku formularza finalizującego zakup, najwięcej osób porzuca proces zakupowy. Dzięki temu mamy możliwość reakcji. Zdarza się, że wystarczy poprawić jedną drobną rzecz by zwielokrotnić sprzedaż.



Smartlook, Inspectlet

Podążaj śladem użytkownika.

Narzędzie daje możliwość śledzenia dokładnej drogi, którą podąża użytkownik. Dowiadujemy się do którego momentu odbiorca czyta podstrony, którym elementom poświęca najwięcej uwagi, jakich interakcji oczekuje. Pozwala to na szybkie wyciąganie wniosków i wprowadzanie cennych zmian w interfejsie, które mogą mocno przyczynić się do pozytywnych zmian w konwersji.

Mocna strona: Główna funkcjonalność robi duże wrażenie. Mianowicie, umożliwia nagrywanie dokładnie tego, co widzi i robi na ekranie użytkownik! Jest to każde poruszenie myszką, scrollowanie, kliknięcie, wpisanie tekstu na klawiaturze. Bardzo ciekawe uzupełnienie Google Analytics do badania Usability.


Ważnym jest, aby prace nad stroną internetową, serwisem, portalem lub sklepem nie kończyły się na wdrożeniu. Istotnym elementem jest regularne badanie jej skuteczności w realizowaniu założonych celów, wyciąganie wniosków i odpowiednie reagowanie. Dzięki temu, przy tym samym ruchu, możemy nawet kilkukrotnie zwiększyć sprzedaż, rejestrację kont czy ilość wygenerowanych leadów.


Chcesz poznać nasz pomysł na Twój biznes?

Wyceń projekt

Adam Machowiak
Kieruje działem kreatywnym. Zmysł estetyczny, znajomość zasad UX oraz umiejętność przekładania potrzeb Klientów w obraz sprawiają, że każdy wykonany projekt spełnia oczekiwania odbiorców. Poza dostarczaniem projektów graficznych, makiet i wizualizacji realizuje się wykonując sesje zdjęciowe i filmy.

Czego potrzebujesz?

Strony internetowej

Systemu informatycznego

Aplikacji mobilnej

Projektu graficznego

Wsparcia technicznego

Chatbota

Preferowana forma kontaktu

Podaj dane kontaktowe

Administratorem danych osobowych jest HighSolutions sp. z o.o. (dalej „Spółka”) z siedzibą w Tarnowie Podgórnym, ul. Szkolna 21/1, 62-080 Tarnowo Podgórne, adres email kontakt@highsolutions.pl. Szczegółowe informacje o przetwarzaniu danych osobowych znajdują się w polityce prywatności.

Dziękujemy!

Odezwiemy się wkrótce