5 wskaźników, dla których warto analizować ruch na stronie internetowej
Wielogodzinne sesje nad SEO konsumujące potężne marketingowe budżety w celu wygenerowania pożądanego ruchu na stronie to nie wszystko. Okazuje się, że wskaźnik odwiedzin nie jest prawdziwą miarą sukcesu. Do jego osiągnięcia potrzeba nieco więcej.
Każda strona internetowa ma swój cel, łatwiej lub trudniej mierzalny. W przypadku tych mierzalnych, będąc właścicielem witryny, zazwyczaj ma się świadomość ile razy udaje się konkretny cel zrealizować w danym czasie oraz jaką wartość to niesie. Natomiast, kluczową daną która generuje korzyść analityczną, na bazie której możemy podejmować istotne działania, jest współczynnik konwersji.
Współczynnik konwersji to najbardziej kluczowy pomiar, dający bardzo cenną informację o sukcesie. Współczynnikiem konwersji jest stosunek liczby spełnionych zdarzeń (celów) do całkowitej liczby wizyt. W przypadku branży usługowej, cel to np. wypełnienie formularza kontaktowego, na stronie produktowej natomiast może to być zarejestrowanie konta, a w przypadku sklepu dokonanie zakupu.
Współczynnik konwersji to najbardziej kluczowy pomiar, dający bardzo cenną informację o sukcesie.
Kluczem do zrozumienia dlaczego analityka ruchu na stronie jest tak ważna, jest uświadomienie sobie, że odpowiednia i regularna optymalizacja interfejsu może zwiększyć konwersję nawet kilkukrotnie. To wszystko przy niezmienionych kosztach marketingowych! Dlatego konieczne jest regularne analizowanie i optymalizowanie witryny pod kątem poniżej wymienionych wskaźników. Co ważne, to coś więcej niż tylko dane liczbowe...
- Wielkość i źródło ruchu (Traffic source) Liczba unikalnych użytkowników i informacja, w jaki sposób dotarli na stronę.
- Współczynnik odrzuceń (Bounce rate)
- Ile stron i jak długo są przeglądane (Pages / Average Session Duration)
- Jak często spełniany jest cel (Conversion Rate)
- Sposób korzystania z witryny (Usability)
Dane o tym, z jakiego źródła pochodzi największy ruch są istotne do określenia skuteczności strategii działań marketingowych i SEO.
Ogólny wyznacznik poziomu zaangażowania użytkowników i wartości treści.
BR = bounce rate (współczynnik odrzuceń)
L1 = liczba odwiedzających jedną stronę
Lc = liczba wszystkich wizyt całej domeny
Jaki jest dobry współczynnik odrzuceń?
Procent odrzuceń zależy od wielu czynników m.in.: natury branży i rodzaju biznesu. Zazwyczaj przyjmowana jest wartość na poziomie ok. 50%.
Średnia liczba podstron przeglądana przez użytkowników oraz średni czas odwiedzin.
Jak powinny wyglądać liczby w tej statystyce?
Można przyjąć, że przy dobrze targetowanej grupie odbiorczej, odwiedzający średnio powinien zobaczyć przynajmniej 2 strony, a średni czas przebywania w witrynie wahać się pomiędzy 2-3 minutami.
Cr= conversion rate
Lk= liczba spełnionych celów
Lc= liczba wszystkich wizyt całej domeny
Jaki jest typowy współczynnik konwersji?
Przyjętym standardem jest 2%. Ta wartość zawsze zależy od rodzaju celów i branży. Na pewno, gdy jest on niższy, należy zwrócić uwagę na rozlokowanie przycisków CTA, optymalność procesu zakupowego oraz dostępność, użyteczność i prostotę obsługi formularzy.
Co cieszy się największą popularnością? Co jest zbyt mało zauważalne? Jakie zachowania są praktykowane?
Użyteczność strony internetowej (usability) nie jest mierzalna za pomocą diagramów ponieważ odnosi się do ogółu zachowań i wrażeń użytkowników - User Experience. Doświadczenia grupy docelowej są bardzo indywidualne i podyktowane przez typowe dla niej przyzwyczajenia, zastosowany User Interface, układy elementów, kolorystykę, czy grafikę. Oznacza to, że UX i UI, nie licząc treści, mają główny wpływ na pomyślne statystyki. Dlatego ważna jest dobra analityka, a można ją przeprowadzać za pomocą ciekawych narzędzi do generowania heatmap i nagrań z odwiedzin.
Czym analizować?
Używamy kilka serwisów i aplikacji, które są przydatne przy analizie konwersji stron internetowych. Poniższe zestawienie to nasze subiektywne odczucia względem ich użytkowania.
Google Analytics
Google Analytics jest podstawowym narzędziem analitycznym. Warto z niego korzystać.
Najpopularniejsze i jedno z najbardziej rozbudowanych darmowych narzędzi do analityki serwisów www. Google Analytics umożliwia złożone śledzenie ruchu, generowanie raportów, wyznaczanie celów i pożądanych zdarzeń.
Mocna strona: Możliwość zliczania liczby kliknięć w wybrane elementy. Jest to jedna z najbardziej wartościowych funkcjonalności. Mogą to być m.in.: pobrania, kliknięcia w bannery, odtwarzania filmów, przeniesienie produktów do koszyka, przejście do kolejnego etapu formularza. Dzięki tej funkcji dokładnie śledzimy konwersję oraz na bieżąco wykrywamy największe przeszkody. Jesteśmy w stanie dowiedzieć się np. na którym kroku formularza finalizującego zakup, najwięcej osób porzuca proces zakupowy. Dzięki temu mamy możliwość reakcji. Zdarza się, że wystarczy poprawić jedną drobną rzecz by zwielokrotnić sprzedaż.
Smartlook, Inspectlet
Podążaj śladem użytkownika.
Narzędzie daje możliwość śledzenia dokładnej drogi, którą podąża użytkownik. Dowiadujemy się do którego momentu odbiorca czyta podstrony, którym elementom poświęca najwięcej uwagi, jakich interakcji oczekuje. Pozwala to na szybkie wyciąganie wniosków i wprowadzanie cennych zmian w interfejsie, które mogą mocno przyczynić się do pozytywnych zmian w konwersji.
Mocna strona: Główna funkcjonalność robi duże wrażenie. Mianowicie, umożliwia nagrywanie dokładnie tego, co widzi i robi na ekranie użytkownik! Jest to każde poruszenie myszką, scrollowanie, kliknięcie, wpisanie tekstu na klawiaturze. Bardzo ciekawe uzupełnienie Google Analytics do badania Usability.
Ważnym jest, aby prace nad stroną internetową, serwisem, portalem lub sklepem nie kończyły się na wdrożeniu. Istotnym elementem jest regularne badanie jej skuteczności w realizowaniu założonych celów, wyciąganie wniosków i odpowiednie reagowanie. Dzięki temu, przy tym samym ruchu, możemy nawet kilkukrotnie zwiększyć sprzedaż, rejestrację kont czy ilość wygenerowanych leadów.