0 zł. Dokładnie tyle jest wart Twój biznes bez dobrej strategii
„Mam świetny pomysł. Jestem pewien, że mój produkt podbije rynek i zmieni świat”. Takie myśli i wizja niezliczonych triumfów pojawiają się w głowie każdego, kto wpada na nowy pomysł na biznes. Jednak praktyka pokazuje, że sam pomysł i odpowiednia motywacja to za mało, aby odnieść sukces. Co wobec tego decyduje o tym, że zwiększamy lub drastycznie obniżamy szanse na powodzenie naszego biznesu?
Od początku – mam pomysł
Warto na początku zweryfikować jakie cechy powinien posiadać produkt, które zwiększą szanse na odniesienie sukcesu. Cech jest oczywiście więcej, ale omówmy cztery według mnie kluczowe. Twój produkt powinien:
- Rozwiązywać problem i odpowiadać na potrzebę
- Być łatwo dostępny
- Być prosty w użytkowaniu
- Posiadać łatwo skalowalny model biznesowy
1. Rozwiązywać problem i odpowiadać na potrzebę – dobre projekty mają obie te cechy. To znaczy, jeśli robię nowy produkt dla branży farmaceutycznej, to warto zadać sobie pytanie: jaki problem w branży farmaceutycznej rozwiążę swoim produktem i jaką potrzebę zaobserwowałem w branży farmaceutycznej, na która odpowiem swoim produktem? Tym samym tworzymy produkt, którego nasi klienci naprawdę chcą i potrzebują.
Jedni są zwolennikami idei Steve’a Jobsa, który twierdził, że ludzie nie wiedzą czego chcą dopóki im tego nie pokażesz i nie był skory do omawiania i prezentowania komukolwiek produktu przed premierą. Inni uważają, że warto budować biznes z potencjalnymi klientami. Dobrym przykładem takiego podejścia jest metoda Customer Development opracowana przez Steve’a Blanka, którego model zakładał bardzo wnikliwe opracowanie business planu w oparciu o feedback potencjalnych klientów. Wobec tego, że nie każdy jest Stevem Jobsem, zdecydowanie bardziej bezpieczne jest drugie podejście.
Model zakłada bardzo wnikliwe opracowanie business planu w oparciu o feedback potencjalnych klientów.
Poznawanie klientów - testowanie założonych hipotez i zrozumienie potrzeb klientów podczas spotkań face to face Founderów z klientami.
Weryfikacja klientów - tworzenie i rozwijanie modelu biznesowego.
Ustalenie grupy docelowej - stworzenie i kierowanie zapotrzebowania klientów w celu skalowania sprzedaży.
Budowanie firmy - rozpoczęcie budowania firmy (w tym produktu).
2. Łatwo dostępny – ten element jest w teorii dość klarowny. Warto zadbać o to, aby w jak najprostszy sposób nasz klient docelowy mógł zdobyć nasz produkt. Należy zaplanować w jak najbardziej przystępny sposób umożliwię grupie docelowej dostępność mojego produktu.
3. Prosty w użytkowaniu – nie warto robić rozbudowanego i przepełnionego funkcjonalnościami projektu na start. MVP (Minimum Viable Product) na początek jest prawie zawsze dobrym rozwiązaniem. Przy okazji, warto sięgnąć do rad Erica Riesa i lepiej zapoznać się z metodą Lean. Ten model tworzenia i rozwoju startupów jest często praktykowany.
Na start warto skupić się na podstawowych funkcjonalnościach.
4. Łatwo skalowalny model biznesowy – na deser najważniejsze. Produkt może rozwiązywać problem, może być łatwo dostępny i może również być prosty w użytkowaniu. Jeśli nie będzie posiadał skutecznego modelu biznesowego nie ma podstaw, by liczyć na zwycięstwo. Stworzenie skutecznego modelu biznesowego to klucz do odniesienia sukcesu, bo tylko wtedy, gdy wypracujemy skuteczny model biznesowy nasz produkt/usługa będzie zarabiać pieniądze i pozwoli na dalszy rozwój. Tu ponownie warto przypomnieć o Customer Development i konieczności zweryfikowania grupy docelowej.
Mam zespół?
Na tym etapie warto zastanowić się czy mam odpowiednich ludzi, którzy pomogą mi w zrealizowaniu mojego pomysłu. Często ten krok okazuje się decydujący. Dlaczego? Dlatego, że ludzie, których dobieramy będą mieli ogromny wpływ na to jak będzie wyglądał, sprzedawał i reklamował się produkt. Dlatego optymalnym jest takie skompletowanie zespołu, aby posiadać ludzi, którzy pomogą zarówno stworzyć produkt jak i go sprzedać. Posiadanie samych founderów biznesowych lub samych founderów technicznych zazwyczaj okazuje się mniej skuteczne niż posiadanie np. foundera biznesowego i foundera technicznego.
Co dalej?
Zakładamy, że idea biznesu jest rzeczywiście trafna, a sam biznes posiada odpowiednie cechy podnoszące nasze szanse na zwycięstwo. Posiadamy również dobry zespół i nadchodzi czas zmierzyć się z rzeczywistością. Legendą stała się już statystyka, która mówi o tym, że 9/10 startupów się nie udaje. Co ciekawe, pewnie wiele osób po przekuciu swojego pomysłu na egzekucję również zna tę statystykę i mimo tego podejmuje to wysokie ryzyko. Warto jednak postawić sobie pytanie: dlaczego tak się dzieje, że 90% startupów upada?
Zrób wszystko by być tym jednym, któremu się udało.
Budowanie startupu, który ma stać się stabilną firmą nie posiada uniwersalnego przepisu, który zapewni sukces. Gdyby tak było każdy by go odnosił, a mimo dużej świadomości i dostępności wiedzy, liczby dla początkujących przedsiębiorców są brutalne. Geneza problemu jest bardziej złożona aniżeli sprowadzenie tego do jednego powodu. Jednak sztuką jest stworzenie produktu, który chcą Twoi klienci = rozwiązuje problem Twoich klientów. Wtedy szanse, że Twoi klienci kupią Twój produkt są o wiele większe.
Co zwiększa szanse na zwycięski biznes?
- Stworzenie pomysłu, który rozwiązuje problem klientów i odpowiada na ich potrzeby np. metodą Customer Development
- Przemyślane budowanie produktu według metody MVP i lean
- Skrupulatny dobór zespołu
- Posiadanie oraz realizacja strategii sprzedaży i reklamy naszego produktu
O motywacji czy dobrym nastawieniu nie trzeba wspominać, zakładam, że każdy kto zaczyna i wierzy w swój produkt ma jej pod dostatkiem. Wystarczy do niej dołożyć odpowiednie działania i posiadać plan na dostarczenie naszego pomysłu klientom.
Success stories
Mimo wielu wyzwań wszyscy znamy firmy, którym udało się przejść z powodzeniem tę trudną drogę. Przykładami firm, które rozwinęły się od pomysłu do świetnie prosperującego przedsiębiorstwa są m.in.: Snapchat, Pinterest czy Airbnb. Poniższa grafika przedstawia w dużym skrócie przebieg rozwoju Airbnb. Jego pomysłodawcy nie mieli pieniędzy, by płacić czynsz, więc… zaczęli wynajmować materace w swoich pokojach i serwować gościom śniadania!
Droga do sukcesu serwisu Airbnb.
Wszystko w Twoich rękach
Często słyszy się opinię: pomysł nie jest wart nawet złotówki. Tutaj trzeba się zatrzymać i postawić pytanie: dlaczego pomysł jest wart zero? Kluczowa jest odpowiedź na potrzebę grupy docelowej oraz posiadanie dobrze przemyślanego, łatwo skalowalnego modelu biznesowego i strategii wprowadzenia produktu/usługi na rynek. Nawet najlepszy produkt bez strategii sprzedaży i marketingu będzie wart 0. Dlatego nie do końca prawdziwym jest stwierdzenie, że sam pomysł jest wart 0. Pomysł na biznes jest wart 0 jeśli nie zrozumiemy potrzeb naszych klientów, nie wiemy jak go sprzedać i wprowadzić na rynek. A to czy będzie wart 0 zależy tylko od Ciebie.