Sprawdź czy Twój sklep jest gotowy na Black Friday: 3 najważniejsze aspekty
Jak powinni przygotować swoje sklepy właściciele i managerowie e-commerców na najgorętszy okres zakupowy w roku? Co należy sprawdzić ze swoim działem technicznym przed okresem, który podda testowi limity wytrzymałości Waszych sklepów?
Wiemy, że czasu jest zawsze za mało. Wiemy, że rzeczy do zrobienia jest mnóstwo: koordynacja wysiłków marketingowych, zaplanowanie kampanii, stworzenie kreatywnych grafik no i oczywiście… przygotowanie technicznie sklepu na ten gorący okres.
Wychodząc naprzeciw potrzebom zabieganych managerów e-commerce wraz z naszymi programistami opracowaliśmy kluczowe elementy Twojego sklepu, które powinieneś sprawdzić przed Black Friday w 3 najważniejszych technicznych aspektach, czyli:
- Czasie ładowania się strony,
- Wydajności środowiska pracy aplikacji,
- Bezpieczeństwie.
Konkrety na stół. Nie ma czasu do stracenia!
Ruszamy.
Czas ładowania się strony
Jest to jedna z kluczowych statystyk efektywności strony, o którą warto zadbać nie tylko podczas Black Friday. Prędkość ładowania się strony możesz łatwo sprawdzić dzięki narzędziu GTMetrix.
Jak przyśpieszyć czas jej ładowania?
- Zoptymalizuj grafiki i pliki Js/CSS – zmniejsz ich wagę zachowując odpowiednią jakość. Możesz użyć tego narzędzia.
- Usuń lub wyłącz wszystkie plug-iny, których nie używasz.
- Użyj content delivery network (CDN) dla plików graficznych, Js, CSS – znacząco skraca to czas ładowania szczególnie przy stronach o dużym ruchu. Możesz użyć Akamai, TATA CDN or MAXCDN.
- Użyj cache statyczne i dynamiczne (np. Varnish, NGINX)– dzięki temu zmniejszysz obciążenie swojego serwera i przyśpieszysz działanie aplikacji
Źródło: whyiboughit.com
Wydajność sklepu na przyjęcie ruchu
Sprawdzenie wydajności warto rozpocząć od rozmowy z działem marketingu i oszacowania zasobów infrastruktury potrzebnych do zaspokojenia określonego ruchu. Gdy już wiemy jakiej wielkości ruch powinna przyjąć nasza strona na Black Friday, warto przejść do audytu obecnego rozwiązania, testów wydajnościowych i obciążeniowych. Te zależne są od rozwiązania, na którym działa Twój sklep.
Jeśli jest to VPS należy:
- zwiększyć zasoby serwera,
- zwiększyć limity transferu,
- wyłączyć logi aplikacji bądź podłączyć się pod zewnętrzny system logów,
- zwiększyć limit połączeń do bazy.
Po zmianie ustawień i parametrów należy wykonać testy obciążeniowe i wydajnościowe.
Jeżeli natomiast Twój sklep działa w chmurze, wtedy należy:
- skorzystać z autoscalingu, by automatycznie dodawać instancje i dystrybuować ruch,
- oprzeć najbardziej zasobożerne części aplikacji o rozwiązanie Serverless.
Jeżeli chodzi o sam sklep, a czasu zostało jeszcze sporo warto także:
- zaktualizować framework/rozwiązanie do najnowszej stabilnej wersji,
- zaktualizować wersję języka do najnowszej stabilnej wersji, np. przejsc z wersji php 5.6 na php 7.2 (od 30 do 100% większa szybkość),
- kolejkować wykonywanie zadań i uruchamiać je w "tle",
- użyć cache (Redis, Memcached).
Jeżeli z odpowiednim wyprzedzeniem zadbasz o powyższe punkty, możesz być pewien, że strona wytrzyma ruch, który wejdzie na Twoją stronę w Black Friday, a zamówienia będą mogły płynąć szerokim nurtem!
Nasz CTO za to ręczy :)
Bezpieczeństwo danych i transakcji
40% rocznych przestępstw online dzieje się w okresie od października od grudnia. Aby podczas zwiększonego ruchu Twoja strona była bezpieczna, warto:
- wykonać testy penetracyjne, które polegają na identyfikacji, analizie i oszacowaniu ryzyka związanego z podatnością na zagrożenia i lukami w zabezpieczeniach,
- monitorować na bieżąco pracę aplikacji, aby szybko zidentyfikować podejrzaną aktywność,
- używać połączenia SSL. Dzięki temu wrażliwe dane przesyłane z formularzy są szyfrowane. Jest to ważne nie tylko z punktu widzenia bezpieczeństwa ale także wizerunku. Jeżeli Twój sklep nie będzie posiadał połączenia SSL, wyszukiwarki wyświetlą go jako niebezpieczną stronę. W oczywisty sposób odstraszy to klientów,
- użyć serwisów pośredniczących zabezpieczających przed atakami DDoS,
- stworzyć plan działania w przypadku naruszenia bezpieczeństwa i przeszkolić pracowników jak reagować po wystąpieniu krytycznego zdarzenia.
Black Friday - co dalej?
Jeżeli zadbałeś o powyższe aspekty techniczne, Twój Black Friday powinien być nieustającym pasmem sukcesów i zysków. Jeżeli jednak się nie udało – nie martw się najbliższy Black Friday jest już za rok 😉