Metoda zwinna Agile - 10 najważniejszych kroków
Dynamicznie zmieniający się świat. Dynamicznie rozwijające się rozwiązania technologiczne. W takim przypadku nie można wybrać innego podejścia do zarządzania procesem i wytwarzania oprogramowania niż Agile - metodyki zwinnej. Kiedy potrzebujesz dobrze zaprojektowanej strony internetowej, zaawansowanej platformy online, rozbudowanego narzędzia do zarządzania firmą (np. systemu do przeprowadzania rekrutacji) - warto skorzystać z usług software house’u, który pracuje w tej metodyce na co dzień.
Podejście zwinnego zarządzania - Agile - zakłada, że nie jesteśmy w stanie dokładnie zaplanować całego przebiegu projektu. Dlatego pracę dzieli się na krótkie cykle, nazywane sprintami (trwające zazwyczaj od 1 do 4 tygodni). W tym czasie zespół planuje prace, projektuje i programuje rozwiązanie, testuje oraz otrzymuje informację zwrotną od klienta. Ten iteracyjny tryb pracy pozwala na dużą elastyczność w zakresie zmian zakresu projektu oraz dostarczanie finalnego rozwiązania w mniejszych częściach, ale regularnie.
Przy okazji - o podstawach prowadzenia projektów IT piszemy w naszym ebooku.
Co jest ważne w metodzie Agile?
Cele biznesowe
Zadowolenie klienta jest najwyższym priorytetem. Firmy IT mają tendencję do skupiania się na kwestiach czysto technicznych i funkcjonalnych, podczas gdy rzetelny partner IT powinien skupiać się przede wszystkim na realizacji celów biznesowych klienta i dopiero w drugiej kolejności zapewniać usługi IT najwyższej jakości.
Elastyczność
Gotowość na zmiany wymagań. Gotowość do zmian jest nieunikniona przy rozwoju produktu i pozwala uzyskać klientowi odpowiedni poziom konkurencyjności.
Elastyczność również w rozliczeniach. Projekty mogą być rozliczane po ich zakończeniu, jak i z każdym zrealizowanym etapem. Warto podkreślić, że bardzo ważna jest również elastyczność przy rozliczeniach utrzymania serwisów.
Ustalanie priorytetów
Dzielenie większych zadań na mniejsze sprawiają, że łatwiej jest oszacować czas potrzebny na ich wykonanie. Według metodyki Agile zadania w projekcie mogą mieć 4 poziomy priorytetu: krytyczny, wysoki, średni i niski. Taki podział zadań pozwoli zespołowi zająć się najpierw najważniejszymi kwestiami.
Jakość kodu i bezpieczeństwo
Czy spotkaliście się z sytuacją, że nie mieliście dostępu do kodu napisanego wyłącznie dla Was? A może ten kod nie nadawał się do rozwijania i trzeba było go napisać od nowa? Dzięki korzystaniu z usług niezawodnego software house’u nie trzeba martwić się o jakość kodu, o jego możliwości rozwoju czy nawet dostęp do niego.
Nie trzeba również się martwić kwestiami związanymi z bezpieczeństwem czy wydajnością. O tym nie myślimy zazwyczaj na początku projektu, ale jeśli prace programistyczne zostaną wykonane na należytym poziomie, nie będziemy musieli o tym myśleć nigdy.
Podstawową miarą postępu jest działające oprogramowanie.
Stabilność dostawcy
Dla korporacji bardzo ważna jest również stabilność dostawcy, który nie będzie miał dużej rotacji pracowników, szybko i sprawnie będzie reagował na zgłoszenia poprawek w starszych projektach, będzie zapewniał wysoką jakość przez cały czas. Ważnym aspektem jest również consulting - by software house doradzał jakie rozwiązania są najlepsze dla klienta, a nie tylko najdroższe.
Utrzymanie
Niezwykle istotna jest obecność software house’u począwszy od fazy uzgodnień biznesowych aż do momentu wypuszczenia działającego rozwiązania. Sama definicja projektu mówi, że on musi się skończyć. Jednocześnie rozwiązania IT będą dalej żyć po opublikowaniu, dlatego powinniśmy na to patrzeć jak na proces. Nie zapominajmy również, że po wdrożeniu mamy fazę utrzymania oraz rozwoju. Warto zwrócić na to uwagę od samego początku. Współpraca z software housem daje gwarancję, że projekt bezproblemowo będzie rozwijany.
Ścisła współpraca zespołów i regularny rytm spotkań
Praca w małych, wielofunkcyjnych, autonomicznych, samoorganizujących się zespołach to najlepsze źródło skutecznych rozwiązań projektowych. Warto zatem zostawić dużą decyzyjność członkom zespołu. Konieczne jest również zapewnienie zespołowi odpowiedniego środowiska pracy, warunków i wsparcia, a także zaufanie w ich kompetencje. Małe zespoły budują odporność i ułatwiają zmianę kierunku w razie potrzeby.
Regularność spotkań pomaga upewnić się, że wszyscy wiedzą na jakim etapie stoi projekt. Zespół deweloperski (produkcyjny) jak i biznesowy muszą być w ścisłej współpracy przez cały czas trwania projektu. Spotkania to rekomendowana forma przepływu informacji wśród członków zespołu oraz pomiędzy zespołami. Najefektywniejszym i najwydajniejszym sposobem przekazywania informacji jest bezpośrednia rozmowa twarzą w twarz.
Komunikacja na wysokim poziomie
W komunikacji na linii korporacja - software house nie ma pośredników. Dzięki temu klient może bezpośrednio kontaktować się z project managerem lub programistą. Wpływa to na wysoką jakość tej komunikacji - nie wydłużamy ścieżki, dzięki czemu minimalizujemy ryzyko nieporozumień z powodu sposobu przekazywania informacji.
Z jakich narzędzi korzystamy do komunikacji wewnętrznej?
Aby zachować spójną komunikację używamy narzędzi wirtualnych - nie da się stworzyć kompletnego projektu na kartce papieru.
Dobra komunikacja członków zespołu oraz uczestnictwo w spotkaniach to klucz do sprawnego tworzenia rozwiązań. Do spotkań “twarzą w twarz” używamy komunikatorów tj. Webex, Whereby czy Google Meets. Do szybkiego załatwiania spraw między współpracownikami idealnie sprawdza się komunikator Slack.
Wirtualne tablice Asany, Jiry czy Trello są niezwykle pomocne w rozpisywaniu projektów i zadań, osiąganiu mniejszych celów jak i przekraczaniu kamieni milowych projektu. Natomiast Float pozwala nam monitorować i efektywnie rozlokowywać osoby produkcyjne w danych projektach.
Zwinne przywództwo
Dobrzy liderzy koncentrują się na konkretnych wynikach i celach kreując wspólną wspólną wizję, do której należy dążyć z zespołem.
Zaufanie
Partner, który nie tylko “dowozi”, ale również przewiduje ryzyko oraz problemy i jest w stanie je rozwiązać zanim wystąpią - to rodzaj partnera, którego klienci bardzo mocno docenią. W rezultacie zaowocuje to zbudowaniem dobrych i trwałych relacji, które bezpośrednio przełożą się na ocenę ich pracy w strukturach korporacji. Praca pracowników po stronie klienta, np. w korporacji, jest zazwyczaj bardzo dynamiczna, stresująca i wymagająca. W związku z tym warto mieć partnera, któremu można zaufać i powierzyć wykonanie projektu IT od A do Z.
Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak przebiega współpraca software house'u z klientami?
Pobierz nasz darmowy ebook o transformacji cyfrowej.
Pobierz
Podsumowanie:
Odpowiednie dobranie metodyki pracy pod zespół - między innymi taką
metodą jest Agile - powoduje, że zespół dostarcza produkt
(oprogramowanie czy aplikację) w określonym terminie i bez błędów.
Procesy testowe podczas pracy nad projektem eliminują pojawiające się
błędy. Wdrażane skrupulatnie - pomagają znaleźć słabe ogniwa zarządzania
projektem, czyli znaleźć miejsce, nad którym w projekcie spędza się
najwięcej czasu. Pozwala to dowiedzieć się dlaczego tak się dzieje oraz
znaleźć rozwiązanie, które usprawni cały proces.