Technologie

Jak poznać słowa kluczowe wyszukiwane dla mojej strony?

słowa kluczowe,frazy,lista fraz,pozycjonowanie,zasięg organiczny,ukryte frazy,google,przeglądarka,wysoka pozycja w przeglądarce,google search console
słowa kluczowe,frazy,lista fraz,pozycjonowanie,zasięg organiczny,ukryte frazy,google,przeglądarka,wysoka pozycja w przeglądarce,google search console

Ruch organiczny, czyli ruch bezpłatny, jest jednym z dominujących źródeł pozyskiwania ruchu na stronę internetową. U większości naszych klientów ten współczynnik znajduje się w okolicach 70%. By sprawdzić jak jest u Ciebie wystarczy uruchomić jedno z darmowych narzędzi do analizy ruchu w serwisie np. Google Analytics. 

Zapewne powyższe rozwiązanie nie jest Ci obce, ale czy wiesz, że możesz mieć dostęp do bardziej szczegółowych informacji? Poznaj słowa kluczowe, które wpisane w wyszukiwarkę przekierują użytkownika do Twojego serwisu. 


Ukryte słowa kluczowe

Od 2011 roku Google nie upublicznia słów kluczowych wpisywanych przez użytkowników. Tłumaczy to uproszczeniem sposobu ustalania źródła ruchu na stronę. Nie brzmi to przekonująco. Jak zachowujemy się gdy nie wiemy jakie słowa kluczowe oraz frazy są skuteczne? Nie wiedząc co działa, a chcąc zwiększyć liczbę odwiedzin, musimy wykupywać więcej reklam AdWords. 

Całe szczęście jest sposób by skutecznie poznać listę fraz używanych przez Twoich klientów! 


Google Search Console

Google Search Console to narzędzie służące głównie do zarządzania mapą witryny, zgłaszania serwisu do indeksu wyszukiwarki oraz weryfikacji czy w naszym serwisie nie ma błędnych linków.

Poznaj kroki, które należy wykonać w celu sprawdzenia listy zapytań użytych by znaleźć Twoją stronę:

  1. Wejdź na stronę Search Console (https://www.google.com/webmasters/tools/home)
  2. Zaloguj się na konto Google
  3. Kliknij czerwony przycisk „Dodaj”
  4. Wpisz adres strony internetowej
  5. Potwierdź własność strony na jeden z czterech sposobów
  6. Pobierz i wgraj na serwer plik weryfikacyjny
  7. Dodaj tag HTML do strony głównej
  8. Zaloguj się do panelu Google Analytics
  9. Skorzystaj z menedżera tagów Google (Google Tag Manager = GTM)
  10. Po pomyślnej weryfikacji, otrzymasz dostęp do panelu strony
  11. Twoja strona zostanie zgłoszona do indeksu Google’a (pierwsze zaindeksowanie strony nastąpi w ciągu 3 dni)
  12. Po upływie dni potrzebnych na zaindeksowanie strony przejdź do zakładki „Ruch związany z wyszukiwaniem” w sekcję „Analityka wyszukiwania”
     google search console

Zarządzaj mapą witryny, zgłoś serwisu do indeksu wyszukiwarki oraz zweryfikuj czy w Twoim serwisie nie ma błędnych linków.


Analiza wyników

Po przeanalizowaniu źródła ruchu Twojej strony internetowej otrzymasz dostęp do danych informujących jakie frazy są wpisywane przez użytkowników, którym Twoja strona pojawiła się w wynikach wyszukiwania. 

Dostępne są 4 miary:

  • Kliknięcia – liczba wejść na stronę z danej frazy
  • Wyświetlenia – liczba wyświetleń strony po wpisaniu danej frazy
  • CTR (Click-Through Rate) – współczynnik liczby kliknięć do wszystkich wyświetleń dla konkretnej frazy
  • Pozycja – średnia pozycja naszej strony na stronie wyszukiwania po wpisaniu konkretnej frazy

Posiadając te dane możemy zacząć działać w celu usprawnienia pozycjonowania naszej strony. 

  • Gdy wybrana ogólna fraza generuje dużo wyświetleń, ale mało kliknięć (niski CTR) lub nie udaje nam się uzyskać wysokiej pozycji w przeglądarce, warto zastanowić się nad reklamami AdWords. Pozwolą one przechwycić ruch na Twoją stronę
  • W podobnej sytuacji warto również podjąć działania SEO mające na celu podniesienie pozycji strony dla danej frazy. Będzie się to wiązać się ze zwiększeniem współczynnika CTR i większą liczbą odwiedzin
  • Jeżeli na zestawieniu brakuje 3-5 wyrazowych fraz, które powodowałyby wysoką pozycję i wysoki CTR to znak, że mamy złą strategię SEO…albo jej brak

Oczywiście tymi zagadnieniami zajmują się przede wszystkim specjaliści SEO, ale warto wiedzieć jakie frazy prowadzą na naszą stronę by móc wyciągać także własne wnioski.


Słowa kluczowe w Google Analytics

Gdyby Google Analytics umożliwiał swobodny dostęp do listy słów kluczowych powyższa operacja była by zbyteczna. Zawsze warto dodać swoją stronę do Search Console, ale nie miałoby to praktycznego celu w zakresie weryfikacji fraz. Niestety od 2011 roku otrzymujemy niejasną informację (not provided) zamiast rzeczywistych słów kluczowych. Informację o tym można znaleźć w zakładce „Pozyskiwanie” > „Cały ruch” > „Kanały” i wybrać „Organic search”.

słowa kluczowe w google analyticsLista słów kluczowych zawsze pod ręką.

Co prawda ruch pozyskiwany z innych wyszukiwarek (np. bing) w części generuje słowa kluczowe, ale z uwagi na to, że ruch z Google stanowi około 99% nie mamy wglądu do znacznej większości słów kluczowych.


Jeżeli chcesz mieć podgląd do słów kluczowych w Google Analytics połącz narzędzie z Search Console. W tym celu:

  1. Wybierz zakładkę „Pozyskiwanie” > „Search Console” > „Zapytania”
  2. Kliknij w przycisk „Skonfiguruj udostępnianie danych Search Console”
  3. Na dole formularza kliknij przycisk „Dostosuj Search Console”
  4. Kliknij link „Edytuj”
  5. Po przeniesieniu do Search Console wybierz swoją witrynę i kliknij „Zapisz”
  6. Potwierdź operację
  7. Wróć do Google Analytics i wybierz zakładkę z kroku numer 1

Pełna synchronizacja danych na ogół trwa około 24h. Warto poczekać gdyż dzięki tej operacji słowa kluczowe będą zawsze pod ręką w Google Analytics. A co jeśli chciałbyś mieć te dane w dowolnej postaci na swojej stronie internetowej w panelu administracyjnym? Przygotowaliśmy się i na tę okazję.


Laravel Google Keywords

W wyniku prac nad naszą nową stroną internetową www.highsolutions.pl w panelu administracyjnym przygotowaliśmy kilka wykresów oraz tabel z najważniejszymi statystykami odnośnie strony i ruchu na niej. Codziennie mamy możliwość monitorować popularność podstron z realizacjami czy sekcji blogowej oraz porównywać ruch na stronie na przestrzeni ostatnich dni. Moduł okazał się strzałem w 10. W miarę upływu czasu pojawiła się kolejna potrzeba – analiza listy fraz. Chcieliśmy dowiedzieć się co wpisują w Google osoby, które nas odwiedzają. 

Jak zdobyć dostęp do tak istotnych danych? Rozwiązanie, które przygotowaliśmy, udostępniliśmy jako kolejną paczkę dostępną w serwisie GitHub, gotową do uruchomienia wewnątrz frameworka Laravel. 

Instalacja jest bardzo prosta i standardowa, konfiguracja również. Najwięcej czasu zajmie integracja z Google Cloud Platform w celu uzyskania dostępu do API. Samo wykorzystanie biblioteki jest bardzo proste i umożliwia wydobycie wszelkich danych w dowolnej możliwej postaci.

Zapraszamy do pobrania i wykorzystania możliwości naszej biblioteki, jeśli korzystacie ze strony opartej na frameworku Laravel.


Podsumowanie

W tym artykule pokazaliśmy jak można w łatwy sposób uzyskać dostęp do fraz, które wpisują osoby odwiedzające naszą stronę. Dzięki tej wiedzy zaplanujesz odpowiednie ruchy związane z pozycjonowaniem i reklamą sponsorowaną. Wykorzystaj to dla zwiększenia siły i zasięgu Twojego biznesu. Chcesz maksymalnych efektów? Zwróć się o pomoc do agencji specjalizującej się w marketingu online, a w szczególności SEO. 


Artykuł pojawił się w magazynie Mam Startup.

Adam Matysiak
Założyciel, były CTO i turkusowy lider. Programista z 15-letnim doświadczeniem. Pasjonat frameworku Laravel i tworzenia chatbotów. Prowadzi bloga "Turkusowy Prezes" i występuje na konferencjach związanych z programowaniem i turkusowym zarządzaniem. W wolnych chwilach biega i uprawia cross-fit.

Czego potrzebujesz?

Strony internetowej

Systemu informatycznego

Aplikacji mobilnej

Projektu graficznego

Wsparcia technicznego

Chatbota

Preferowana forma kontaktu

Podaj dane kontaktowe

Administratorem danych osobowych jest HighSolutions sp. z o.o. (dalej „Spółka”) z siedzibą w Tarnowie Podgórnym, ul. Szkolna 21/1, 62-080 Tarnowo Podgórne, adres email kontakt@highsolutions.pl. Szczegółowe informacje o przetwarzaniu danych osobowych znajdują się w polityce prywatności.

Dziękujemy!

Odezwiemy się wkrótce