Biznes

Jak dobrze napisać brief?

Podjąłeś decyzję o założeniu własnego sklepu internetowego, serwisu lub jakiejkolwiek strony www. Z punktu widzenia możliwości, jakie daje nam Internet, działalność wirtualna jest doskonałym sposobem zarówno na rozpoczęcie, jak i rozwój biznesu. Jednak aby rozpocząć budowę witryny, najpierw należy wybrać odpowiednią agencję, która będzie dla Ciebie pracować. Wybranie spośród tak licznej grupy nie jest tak oczywiste, jakby mogło nam się wydawać. Powinniśmy przeprowadzić odpowiedni  research rynku oraz stworzyć dokumentację, którą podarujemy agencji.

A więc, jak napisać brief, który pozwoli nam uzyskać jak najlepsze informacje? Mimo, że znaczna część agencji posiada własne wewnętrzne briefy, to warto mieć przygotowany również swój dokument. Poniżej znajdziesz kilka podpowiedzi na temat tego, co powinno się w nim znaleźć.


Opis firmy, pracowników i oferowanych usług

Punktem zaczepienia podczas tworzenia briefu dla agencji, jest wyszczególnienie informacji o projekcie. Opis nie musi być szczególnie rozbudowany - najważniejsze jest uwzględnienie najistotniejszych dla Ciebie informacji. Jakich? To już zależy od tego czego oczekujesz od danej agencji. Jednakże, w każdym dokumencie tego typu powinniśmy odpowiedź na takie pytania jak:

Do kogo skierowana jest oferta?

Czym wyróżnia się dana usługa/produkt?

Gdzie klient może dokonać zakupu oraz w jaki sposób?

Jakie są dotychczasowe wyniki sprzedaży?


Ustal główne cechy serwisu

Aby odpowiednio zbudować witrynę, należy przyjrzeć się słabym i mocnym stronom planowanego biznesu. Znajomość własnych słabości i możliwości umożliwi wyeksponowanie jednych i ukrycie drugich. W celu przeanalizowania szans i zagrożeń używana jest analiza SWOT.


Cel prowadzonej kampanii

Oczywiście, na samym początku zastanówmy się czy w ogóle jesteśmy zainteresowani prowadzeniem kampanii promocyjnej naszego serwisu internetowego. Jeśli tak, to nie należy skupiać się na kilku celach. Powszechnie wiadomo, że jeśli coś jest do wszystkiego, to tak naprawdę jest do niczego. Na starcie własnego biznesu warto postawić tylko jeden cel (np. zbudowanie własnej marki) i sukcesywnie go realizować. Dopiero po jego osiągnięciu możemy podjąć kolejne kroki.


Analiza targetu

Każdy dobry brief musi uwzględniać grupę docelowych klientów. Opis grupy może zawierać różne determinanty, m.in. wiek, miejsce zamieszkania, średnie zarobki czy cechy psychograficzne np. czy dani klienci dokonują świadomych zakupów, gdzie najczęściej to robią itp. Najlepiej przeprowadzić ankietę, która pozwoli nam określić wymagania osób, które chcemy zainteresować nasza ofertą. Posiadając klarowne informację możemy łatwiej dostosować budowę, treść oraz wszelkie funkcjonalności witryny do jej użytkowników.


Poznaj swoją konkurencję

Wchodząc w wirtualny rynek usług musimy zmierzyć się z tysiącem podobnych stron, serwisów lub sklepów internetowych. Droga na szczyt na pewno nie będzie łatwa i usłana różami, co wcale nie oznacza, że nasz biznes jest spisany na straty. Aby pokonać potencjalną konkurencję, musimy poznać jej mocne i słabe strony, zanalizować metody jakimi się posługuje, jej statystyki sprzedaży (przynajmniej te dostępne) oraz opinie klientów.


Dobre, chwytliwe hasło

Znaczna część ludzi korzystających z usług serwisów internetowych nie lubią czytać zawiłych i rozbudowanych tekstów (zwłaszcza osoby korzystające z sklepów online). Wybrana agencja będzie musiała postarać się ubrać Twoją wizję w jedno krótkie hasło, które przyciągnie uwagę użytkowników. Zadaniem właściciela strony www jest ustalenie, co chciałby przekazać swoim klientom w pierwszym kontakcie.


Ustal przeszkody stojące na drodze do sukcesu

Brief może także uwzględniać przeszkody, z którymi będziesz musiał się zmierzyć. Po co umieszczać w dokumencie potencjalne trudności? Odpowiedź jest prosta – aby ich uniknąć. Chodzi tu np. o kryzys panujący na rynku, trudności wynikające z dotarcia do grupy celowej lub agresywną politykę stosowaną przez konkurencję.


Określ budżet

Do przeprowadzenia kampanii, stworzenia witryny oraz prowadzenia serwisu niezbędne są zasoby finansowe. Przed podjęciem współpracy z agencję, a nawet przed zdecydowaniem się na otwarcie biznesu, warto dokładnie ustalić jakim budżetem dysponujemy i na co możemy go przeznaczyć.


Sukces – jak go rozpoznać?

Oprócz budżetu, grup celowych, cech charakterystycznych i innych wspomnianych wcześniej czynników, powinniśmy także ustalić w jaki sposób spostrzeżemy, iż np. prowadzona kampania zakończyła się sukcesem. Wymiernikiem może być uzyskany wynik finansowy, liczba osób odwiedzających witrynę, liczba osób kupujących, zasięg naszej kampanii itp. Pamiętajmy zatem o założeniach dotyczących kluczowych wskaźników.


Czego potrzebujesz?

Strony internetowej

Systemu informatycznego

Aplikacji mobilnej

Projektu graficznego

Wsparcia technicznego

Chatbota

Preferowana forma kontaktu

Podaj dane kontaktowe

Administratorem danych osobowych jest HighSolutions sp. z o.o. (dalej „Spółka”) z siedzibą w Tarnowie Podgórnym, ul. Szkolna 21/1, 62-080 Tarnowo Podgórne, adres email kontakt@highsolutions.pl. Szczegółowe informacje o przetwarzaniu danych osobowych znajdują się w polityce prywatności.

Dziękujemy!

Odezwiemy się wkrótce